הנה התוכן של כתבה מערוץ 10

הכתבה ניתנת לצפיה בנענע 10

בעקבות תחקיר חדשות 10: סניף "קפה הלל" באבן גבירול בתל אביב נסגר

תחקיר המסעדות ששודר הערב בחדשות 10 תיעד כיצד מועברות שאריות מזון למנות חדשות שהוגשו לסועדים בסניף. בבדיקה שנערכה במספר מסעדות של רשתות מזון שונות נמצאו חיידקים בהיקפים מסוכנים במנות רבות

תחקיר חדשות 10 ששודר הערב (חמישי) במהדורת החדשות המרכזית הביא לסגירת סניף "קפה הלל" ברחוב אבן גבירול בתל אביב. בנוסף, נחשפו בתחקיר נתונים מדאיגים על מספר מנות שמגישים לנו בסניפי רשתות של מסעדות פופולאריות: מחזור מנות של סועדים אחרים, הצגת מנות כטריות למרות שהן בנות כמה ימים, מטבחים מזוהמים, ובדיקות מעבדה שמגלות חריגות גדולות מהתקנים ונוכחות של חיידקים במנות שמוגשות לנו.

במסגרת התחקיר של ניב גלבוע והתחקירנית גלי לב חיימוב, נשלחה לב חיימוב לעבוד כמלצרית במספר סניפים של רשתות מזון פופולאריות וזכתה להצצה על הנעשה במטבחים או בשטחי השירות של המסעדות. בחלק מהמסעדות הללו היא תיעדה באמצעות מצלמות נסתרות חריגות ברורות מהנהלים. בסניף אבן גבירול בתל אביב של רשת "קפה הלל", תיעדו המצלמות הנסתרות מיחזור מנות: מנהלת המסעדה תועדה מעבירה שאריות גבינה, מאפים וחמאה מארוחות בוקר של סועדים שהשאירו את הממרחים על הצלחת, למנה חדשה וטרייה כביכול של לקוחות אחרים. אותה מנהלת גם הנחתה את התחקירנית להציג עוגות כטריות בפני הלקוחות על אף שחלקן מונחות כבר שבוע במקרר. בעקבות הממצאים הוחלט ברשת לסגור באופן מידי את הסניף ולנקוט בצעדים חמורים נגד הזכיינים.

בסניף אבן גבירול בתל אביב של רשת "למון גראס" תועד איפסון חומרי גלם בניגוד לנהלי משרד הבריאות: כאשר חומרי גלם ושאריות מסוגים שונים אופסנו באותם תאי קירור (באופן שעלול לגרום בין היתר להעברת חיידקים). בחלקה האחורי של המסעדה תועדו חתולי רחוב אוכלים משאריות המזון שנמצאו על הרצפה.

במקביל, נשלחו מנות מזון שהוזמנו ממספר מסעדות לבדיקת מעבדה קפדנית שבחנה נוכחות קוליפורמים וחיידקים מסוכנים אחרים. על פי תוצאות המעבדה בחלק גדול מהמנות אותרו חריגות דרמטיות מהתקן.

כך למשל בסלט ירוק יפני שהוזמן מסניף דיזינגוף בתל אביב של רשת "ג'אפניקה", נמצאו בספירה הכללית מעל ל-3 מיליון חיידקים, הרבה מעבר לתקן. בנוסף נמצאו באותה מנה יותר מ-30 אלף קוליפורמים ושמרים ועובשים בהיקף זהה – הרבה מעל התקן.

ברשת ההמבורגרים BBB סניף הרצליה מצאנו בארבעה סוגים שונים של המבורגר (המבורגר בקר עם שמנת ופטריות, המבורגר טלה עם תוספת אמנטל וחזה אווז, המבורגר צמחוני עם תוספת ביצת עין, המבורגר טריו עם גוואקמולי וגבינת עיזים) יותר מ-300,000 חיידקים בספירה הכללית, הרבה מעבר לתקן. בשלושה מההמבורגרים הללו גם נמצאו שמרים ועובשים ברמות גבוהות.

ואילו בכריך סלמון שהוזמן מ"קפה הלל" סניף רוטשילד בתל אביב נמצאו יותר מ-300,000 חיידקים בספירה הכללית ויותר מ-30 אלף קוליפורמים (רמות גבוהות מהתקן המותר).

בשתי מנות שהוזמנו בסניף אבן גבירול בתל אביב של רשת "למון גראס" נמצאו חיידקי e-coli צואתיים ברמות גבוהות. מדובר במנת עוף חמוץ-מתוק עם אורז שם נמצאו 330 חיידקים, ובמנת סיזר נודלס עם עוף, אנטריקאוט ואווז שם נמצאו כ-90 חיידקים – בשני המקרים מדובר בחריגה מהתקן.

חיידק אחר שנמצא בחלק מהמנות הוא הסטפילוקוקוס אוריאוס שמקורו לרוב בפצעים מוגלתיים ודלקתיים. חיידק זה נמצא בארבע מנות סושי של סניף אבן גבירול בתל אביב של רשת  RIVER:  ספיישל דגים, קונוס ספייסי טונה, ניגרי סושי טונה אדומה ומאקי סושי – בכל אחת מהמנות הללו נספרו כ-500 חיידקים.

תגובות:

קפה הלל: קיבלנו בתדהמה את הממצאים ואת התנהלות הזכיינים בסניפים המדוברים. הרשת תנקוט בצעדים חמורים ובאופן מידי תפעיל מערך מצוינות מזון. במסגרת לקיחת האחריות סניף אבן גבירול נסגר. תוצאות הבדיקות יפורסמו באתר הרשת בשקיפות מלאה. מדובר במעידה חד פעמית, שנגרמה על ידי הזכיינים הספציפיים של הסניפים המדוברים.

למון גראס: הרשת חרטה על דגלה מכירה של מזון טרי, איכותי ונטול סיכון בריאותי. הרשת מקדישה מאמצים שוטפים לשמור על רמת היגיינה גבוהה. הופתענו מהכתבה, בכוונת הרשת לבצע כל פעולה נדרשת לצורך בדיקת הממצאים והפקת הלקחים הנדרשים.

ריבר נודלס בר: הרשת נמצאת מיוזמתה תחת פיקוח, ליווי וייעוץ צמוד של מעבדה ורופא וטרינרי אשר מבצעים באופן שוטף בדיקות מעבדה של איכות המזון וניקיון הסניף. הופתענו מאוד, שכן הרשת פועלת בשיטה של קבלת מוצרים על בסיס יום יומי. לאחר קבלת תוצאות הבדיקות, נבדוק ונרענן את נהלי הסניף, לרבות דרך קבלת הסחורות.

BBB: כחלק משיפור מתמיד של תהליכי העבודה בארגון קיים ברשת מערך אבטחת איכות הכולל בדיקות מעבדה קבועות אשר מיושם ע"י מעבדה מוסמכת ומוכרת של משרד הבריאות. ייתכן שארע כשל נקודתי ביום בו בוצעה הבדיקה על ידכם, ולפיכך נבקש כי תציגו בפנינו את תוצאות הבדיקות במלואן על מנת שנוכל להשוותן לתוצאות הבדיקות שבידינו. אנו נפעל מידית לתיקון הליקויים.

ג'פניקה: כל חומרי הגלם נקנים מספקים מורשים המאושרים ע"י משרד הבריאות  ובעלי רישיון יצרן והם מעובדים בתהליך איכותי והקפדה על שמירת המזון. אנו אף נבדקים בצורה קבועה ע"י מעבדות מורשות ותוצאותיהן טובות לאורך השנים. תיתכן תקלה נקודתית אשר תטופל במלוא תשומת הלב. כמו כן, העבירה הרשת בדיקת תוצאות מעבדה שבוצעו על ידה במועד אחר ונמצאו תקינות.

סיכום עיקרי הממצאים:

שם הרשת

ממצאים לדוגמא

"קפה הלל"

–          בסניף אבן גבירול תועד מיחזור מנות: שאריות ארוחת בוקר שהחזיר לקוח אחד הועברו למנות של לקוח אחר. הסניף נסגר בעקבות התחקיר

–         בכריך סלמון מסניף רוטשילד בת"א נמצאו יותר מ-300,000 חיידקים

–         בסלט ירוק עם אבוקדו מסניף רוטשילד: 1.6 מיליון חיידקים, ויותר מ-30,000 קוליפורמים

למון גראס (סניף אבן גבירול ת"א)

–         איפסון חומרי גלם מסוגים שונים באותו תא קירור בניגוד לנהלי משרד הבריאות

–         חתולים משוטטים בסמוך למחסן המזון

–         סלט פפאיה: יותר מ-3 מיליון חיידקים

–         עוף חמוץ מתוק: 330 חיידקי אי-קולי

–         סיזר נודלס: 90 חיידקי אי-קולי

ג'פניקה (סניף דיזנגוף ת"א)

–         סלט ירקות יפני: יותר מ-3 מיליון חיידקים, יותר מ-30 אלף קוליפורמים, יותר מ-30 אלף שמרים ועובשים

–         סושי ספיישל: יותר מ-300,000 חיידקים, יותר מ-30,000 קוליפורמים, שמרים: 3,900

ריבר (סניף אבן גבירול בתל אביב)

–         מאקי סושי: יותר מ-300,000 חיידקים, 500 חיידקי סטאפ

–         סלט ירוק: 3.5 מיליון חיידקים

BBB (סניף שנקר בהרצליה)

–         מגוון המבורגרים: 300,000-390,000 חיידקים, שמרים ועובשים מעל התקן