11 עבודות אמנות חדשות המשתמשות בהיסטוריה כחומר גלם ובוחנות קשרים בין הסיפור ההיסטורי, אמת ובדיה, והשימוש בדימוי

5/10/13  – 25/1/14

המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית בחולון מציג תערוכה חדשה, "היסטוריות" (Histories) בין התאריכים 5/10/13 – 25/1/13.

אוצר התערוכה הינו אודי אדלמן.

במרכזה של "היסטוריות" עומדת הנחה לפיה בעשורים האחרונים ישנה התפתחות בולטת בשדה האמנות בה אמנים משתמשים בהיסטוריה כחומר גלם, ומייצרים בה סדרים חדשים, שינויים ושיבושים. עבודת אלה המייצרות יחס מורכב, מפורש ומודע להיסטוריה ולכתיבתה והשימוש בה מייצר מבט מחודש על העבר וההווה בו זמנית, כמו גם על הדימוי ההיסטורי וכוחו.

התערוכה "היסטוריות" מציגה מהלך שהתגבש במהלך השנה האחרונה, במסגרתו השתתפו האמנים המציגים בתערוכה בשיחות ובסדרת הרצאות ודיונים משותפים. בפגישות אלה עלו לדיון סוגיות רחבות הנוגעות לייצוג ההיסטורי באמנות ובתרבות ולקשר שבין אמנות והיסטוריה, אמת ובדיה.

העבודות השונות שיוצגו בתערוכה מציעות מגוון רחב של מהלכים ביחס להיסטוריה, ומזמינות את הצופה לחזור אל עבר שאינו קבוע מראש. רבות מן העבודות מתייחסות לרגעים מובחנים בהיסטוריה, ובפועל מייצרות מעין כרוניקה בלתי מרוסנת, אקלקטית ומקרית, אשר מתחילה כ-120,000 שנים לפני הספירה ומסתיימת בהיסטוריה של העתיד לבוא, בשנת 2048. אלא שהתערוכה, כמו ההיסטוריה עצמה, אינה נעה על ציר הזמן בכיוון אחד ויחיד. תחת זאת היא מייצרת מעגלים והקשרים מקומיים, ומארגנת סוגות של אירועים וצורות של יחס לאירוע ההיסטורי, מסירתו וקליטתו. היא אינה מקיפה את כלל האפשרויות, אבל שוטחת ספקטרום אפשרי של ג'סטות ביחס להיסטוריה ולהופעתה.

בין העבודות שתוצגנה:

האמן והסופר, רועי רוזן, יציג חלק נוסף מעבודתו מהשנים האחרונות העוסקת בדמותו של מקסים קומר-מישקין וקולקטיב "הקבורים בחיים", חוג אינטימי וסגור של אמנים יוצאי ברה"מ-לשעבר אשר פעל בישראל בעשור הראשון למאה הנוכחית. החוג פעל מתוך נטישת התרבות הרוסית ועל רקע ניכור נחרץ מן התרבות הישראלית שסבבה אותם. "הקבורים בחיים" יצרו עבודות וידיאו אשר גילמו בעיקרו של דבר את עקרונות היסוד שהוגדרו במניפסט הקולקטיב, והתעסקו בהיסטוריה ומוות, בכישוף וביחסי שוליים ומרכז.

רועי רוזן 2 רועי רוזן 3

שחר (פרדי) כסלו יציג שתי קוביות ברזל זהות ופשוטות 40X40 ס"מ. במהלך הכנת העבודה, האחת הוטענה באנרגיה חיובית והפכה לרכז של טוב – ואילו השנייה קוללה, הוטענה בשלילי ונעשתה פקעת של רוע. את ההטענה באנרגיה רוחנית ביצעה טובה אטס, מתקשרת בכירה. הקוביות שנעשו לגילומי "הטוב" ו"הרע" מוצגות בחלל התצוגה לצד תיעוד של תהליך הטעינה.

טלי קרן מציגה סרט משנת 1932 שהפיקה החברה הבריטית המיסיונרית. הסרט "Palestine" שנותר קבור כנגטיב בארכיון עד לגילויו מחדש בידיה של האמנית, הוא ניסיון קולנועי מוקדם ליצור מעין אפוס תנ"כי היסטורי של ארץ הקודש. האמנית מייצרת סדרת התייחסויות עכשוויות לחלקי הסרט המעטים ששרדו. היא חוזרת למוסדות המוצגים בו ובוחנת סוגיות של ידע, ראיה ודמיון היסטורי.

בחלל המשותף של המרכז לאמנות דיגיטלית, יציג האמן והיוצר, יוחאי אברהמי, מערך אינטנסיבי של דימויים בשחור לבן אשר בוחנים את אמצעי התצוגה של מרכזי מבקרים ומוזיאונים למורשת צבאית ואסונות לאומיים. התצוגה יוצרת מעין מוזיאון של מוזיאונים היסטוריים, שאינו מציג עוד אסונות ומלחמות, מנצחים ומפסידים, אלא מניפולציות, טכנולוגיות, וכשלי תצוגה.

 DCIM100GOPRO יוחאי אברהמי

אמנים משתתפים:

רועי רוזן, מייקל בלום, יוחאי אברהמי, חלי מזראי, דניאל מן, יעל פרנק, אורי לוין, טלי קרן, זוהר גוטסמן, אבי מילגרום, שחר (פרדי) כסלו, יאיר אגמון.

את התערוכה ילווה גיליון חדש לכתב העת מארב עם מאמרים מאת ניקולא בוריו, נועם יורן, עפרי אילני ואחרים.

המרכז לאומנות דיגיטלית חולון

האמוראים 4 חולון

הכניסה חופשית