תגיות

,

מוזיאון העיצוב חולון מציין 5 שנים לפתיחתו

עם שלוש תערוכות חדשות, שנפתחות לקראת

שבוע העיצוב חולון:

25 במרץ – יוני 2015

 

* רעיון מגירה / אלסי *

תערוכה מקורית בה יוצגו מעל ל-50 דגמים שמעולם לא הגיעו לקו הייצור, מתוך אוסף מוזיאון אלסי.

הדגמים של מיטב המעצבים והאדריכלים בעולם וביניהם: פיליפ סטארק, זאהה חדיד, פטרישיה אורקיולה, האחים בורולק,

אטורה סוטסאס ועוד

אוצרת: פרנצ'סקה אפיאני

* שרפרפים / יעקב קאופמן *

חשיפה של מהלכי העיצוב של אחד מבכירי המעצבים בישראל:

תצוגה של יותר מ300 שרפרפים (מתוך 450) שיצר קאופמן בשני העשורים האחרונים

קאופמן: "זו אמנם תערוכת שרפרפים אבל השרפרף הוא רק סיבה לעסוק במבנה.. זו צורה של הבעה כמו המלבן של הצייר"

אוצרת: גלית גאון

* מתבנית לשבר / סטודיו קאהן *

תצוגה מאוסף המוזיאון:

הצגת תהליך פיתוח מלא ושלם של שלושה חפצים מוכרים בשדה העיצוב הישראלי: מלחייה, שרשרת וקערת פירות

Scott Henderson_Spider bowl_2009

בחודש מרץ 2015 יציין מוזיאון העיצוב חולון חמש שנים לפתיחתו במשכנו האייקוני שעוצב על ידי האדריכל רון ארד, וביוזמת עירית חולון. במקביל, מציינת העיר 75 שנה להיווסדה.

במהלך חמש שנות פעילותו, הציג המוזיאון 24 תערוכות בינלאומיות המבטאות את רוחב היריעה של תחום העיצוב היום. גלית גאון, האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון: "בדרך אופיינית למדיום כה צעיר, העיצוב עובר בשני העשורים האחרונים התרחבות, הסתעפות והשתנות עצומה. התערוכות במוזיאון מהוות עבורנו הזדמנות לשאול, לחקור, להגיב, להתלבט, להתרגש, ללמוד ולהציג חפצים של יום יום, חפצים בסדרות גדולות, חפצים יחידים וחפצים ייחודיים. במסגרת  24 התערוכות הבינלאומיות שהוצגו במוזיאון מאז פתיחתו, הוצגו חפצים מהאוסף, חפצים היסטוריים וחפצים עכשוויים כשהם מלווים תמיד בשתי נקודות מבט לפחות: זאת של היוצרים וזו של האוצרים."

"שלוש בחמש" זו כותרת הגג שתלווה את שלוש התערוכות שנפתחות במוזיאון עם ציון חמש שנות פעילותו:

"רעיון מגירה" של חברת אלסי (ALESSI), מאוסף מוזיאון אלסי

"שרפרפים" של יעקב קאופמן

"מתבנית לשבר", תצוגה מתוך האוסף, של סטודיו קהאן

התערוכות תוצגנה בין 25 במרץ ועד לחודש יוני 2015 (תאריך נעילה ייקבע בהמשך).

היכולת לזהות את הרגעים בהם נבחרת סקיצה אחת לפיתוח או ככיוון להתקדמות, היא אחד מהמפתחות החשובים לשיח המחקרי בתחום העיצוב. שלוש התערוכות החדשות יעסקו, כל אחת בדרכה, בתהליך העריכה שעובר חפץ כשהוא עושה את דרכו מהסקיצה הראשונית ועד לתצורתו הסופית.

בגלריית ד"ר שולמית כצמן (בקומת הכניסה) תוצג התערוכה "רעיון מגירה" של החברה האיטלקית אלסי, מחברות העיצוב הוותיקות והיוקרתיות בעולם הפועלת מאז שנת 1921. אוצרת התערוכה: פרנצ'סקה אפיאני.

התערוכה היא הזדמנות יוצאת דופן להצצה אל מאחורי הקלעים של החברה. יוצגו בה מעל ל-50 דגמים, שתהליך הפיתוח שלהם נעצר לפני שהגיעו לקו הגמר. מדובר בדגמים של המעצבים והאדריכלים הטובים והמפורסמים בעולם, ביניהם: פיליפ סטארק, זאהה חדיד, פטרישיה אורקיולה, האחים בורולק ואטורה סוטסאס. לצד כל דגם יוצגו סקיצות והדמיות מתוך שלבי הפיתוח וטקסט המתאר את תהליך העבודה, משלב הפנייה או היזמות ועד לרגע בו מחליטים החברה או המעצב, לעצור את תהליך הפיתוח ולהקפיא את הרעיון. נקודת המבט הייחודית של התערוכה חושפת את החלק הפחות מסחרי של מוזיאון אלסי ואת המנגנון הפנימי שבלב אחד ממותגי העיצוב המובילים בעולם.

במסדרון ההיקפי יוצג ציר זמן היסטורי עם נקודות ציון חשובות בהתפתחות חברת אלסי, במסגרתו יוצגו אובייקטים שישקפו את אבני הדרך של החברה והפיכתה למה שהיא היום.

מוזיאון אלסי ממוקם במפעלי החברה ומונה 25,000 אובייקטים ו-19,000 עיצובים שונים. אוסף המוזיאון מהווה חתך רוחב של שדה העיצוב העכשווי ומשקף פרספקטיבה נדירה לאלפי הגישות השונות בעולם העיצוב.

דוגמאות לפריטים שיוצגו בתערוכה:

ג'ובאני אלסי, כלי להכנת קפה אספרסו, 1921 לערך, אב טיפוס, פליז מצופה ניקל

בשנת 1921 קנה ג'ובאני אלסי, חרש מתכת מיומן, אדמה בעיר אומנייה שבחבל פיימונטה באיטליה. יחד עם אחיו ייסד סדנה בשם Fratelli Alessi Omegna (האחים אלסי אומנייה), שהתמחתה בעיצוב כלי שולחן וכלי בית.

אב טיפוס זה הוא ללא ספק כלי חדשני להכנת קפה אספרסו. לרוע המזל, ההמצאה היצירתית הזו הייתה מורכבת מידי לייצור תעשייתי. לכן, פיתוחו נעצר בשלב סדרת הקדם ((pre-series ורק כמה עשרות יחידות יוצרו בפועל.

פיליפ סטארק, מכוניות צעצוע עבור חברת אלסי, 1991, אבי טיפוס, שרף פלסטי, PMMA, ואלומיניום

בשנת 1991 הציע פיליפ סטארק לאלסי פרויקט ניסויי ושאפתני, שנוצר בהשראת המנהג לייצר מודלים של מכוניות חדשות כצעצועים או כפריטי אספנים. אך בניגוד לדגמים מסוג זה, המבוססים על מכוניות קיימות, נקודת המוצא של סטארק הייתה תהליך חדשני לעיצוב דגם בקנה מידה קטן, שאפשר לו חופש צורני רב בתהליך העיצוב – בניגוד לצורות החוזרות ונשנות שמייצרת תעשיית המכוניות, שהשקעתה הכספית העצומה במכוניות חדשות אינה מאפשרת לה לקחת סיכונים בשם החדשנות. סטארק התכוון למצוא חברת מכוניות שתוכל לייצר מכונית של ממש בהתבסס על הדגם. מכיוון שאף חברה לא נענתה לאתגר, הפרויקט נגנז.

התערוכה מתוך אוסף מוזיאון אלסי מתקיימת תודות לסיוע של חברת אלסי וחברת טולמנ'ס. הפריטים בגלריית ד"ר שולמית כצמן יוצגו על גבי תצוגה שעוצבה במיוחד בשיתוף חברת אבן קיסר, ובחומרים החדשניים של החברה.

 

בגלריה העליונה תוצג התערוכה "שרפרפים" של יעקב קאופמן, מבכירי המעצבים בישראל. אוצרת: גלית גאון.

בתערוכה יוצגו מעל 300 שרפרפים מתוך 450 פריטים שנוצרו בסטודיו של קאופמן בשני העשורים האחרונים. גלית גאון: "התערוכה תציג אותם כמהלך שלם ורציף הדומה לתהליך הפיתוח שלהם. במבט ראשון הם נדמים כמו מוטציות משוכפלות של רהיט קטן, כמו ספר אנימציה לדפדוף מהיר. במבט שני וממוקד, מתגלה מערכת מסועפת של בדיקות שאין בה התחלה וסוף, קצה או שוליים והיא מתפתחת ללא סוף…"

קרדיט איתי בנית

קרדיט איתי בנית

קאופמן מציע לצופה חשיפה למהלך העיצוב, ללא עריכה. מעין כתיבה אוטומטית של חפצים בתלת מימד, והימנעות מודעת מבחירה מיון או צמצום. במבט נוסף מתגלה לעין מארג מפורט ומרתק של ערכי עיצוב. זוהי עבודה מחקרית מרתקת השקולה למהלך כתיבת דוקטורט מחקרי בתחומים תיאורטיים אחרים.

קאופמן מציין כי: "זו אמנם תערוכת שרפרפים אבל השרפרף הוא רק סיבה לעסוק במבנה…. זו צורה של הבעה כמו המלבן של הצייר. אני יוצר תחילה שרפרף אחד או שניים וכל אחד מהם מניב בעיה שהפתרון שלה הוא הבא. כמו כתיבה אוטומטית בה מילה אחת מושכת אחרת וזו את הבאה אחריה ויחד הן בוראות משפט ומפתחות תחביר. כמו אובייקט שנזרק לזבל והשאריות שלו יוצרות את האובייקט הבא אחריו. העיסוק שלי הוא במבנה. אני יוצר מבנה – הוא יכול להיות מנורה עומדת, שרפרף או מתלה. יש בזה משהו אוניברסלי ואולי אחד מהם ייצור את האשליה שלכך הוא נועד. אבל לעתים הוא מתגלגל למשהו אחר – אני יכול ליצור פמוט אבל אולי אחר כך יהפוך לשרפרף. שרפרף גרוע יכול להיות אולי מנורה טובה ואולי לא זה ולא זה".

יעקב קאופמן נולד ב-1945 בברית המועצות ועלה לישראל עם משפחתו כשהיה בן 12. את דרכו המקצועית החל בלימודי פיסול במכללה לאמנויות בבת-ים, ורק לאחר מכן המשיך בלימודי עיצוב תעשייתי מטעם המכון ללימודי חוץ של הטכניון. כבר מתחילת דרכו הציג עבודות עיצוב ואמנות בתערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות בכל העולם, זכה בפרסים רבים ובמלגות והספיק לרשום לא מעט פטנטים במסגרת עבודתו.

במעבדת העיצוב תוצג תערוכה מתוך אוסף המוזיאון: "מתבנית לשבר" של סטודיו קאהן

תצוגה זו מתארת תהליך פיתוח מלא ושלם שנעשה בחמש השנים האחרונות, של שלושה חפצים מוכרים: מלחיה, שרשרת וקערת פירות. תצוגה קטנה זו תציג על ציר זמן אחד את כל שלבי הפיתוח: ממודל ראשון דרך מודל מודפס, תבניות גבס ראשונות, תבניות סופיות ועד מתקני ייבוש ייחודיים ויציקות מעורבות – לצד טקסטים, סרטים ושרטוטים.

התצוגה מדגישה את היכולת של מעצבים תעשייתיים לקיים הליך יצירתי-חדשני וייחודי גם בחפצים יום יומיים. מצד אחד יכולתם לנוע בחופשיות בין תחומי תוכן וטכנולוגיה בדרך המזמנת עבורם הזדמנויות לחשיבה פורצת דרך, ומצד שני שיטות העבודה שלהם שהן מהלך סדור ובעל משמעת פנימית ניכרת, המוביל אותם לפיתוח תכנון מפורט ולייצור בעל אופי מוצרי שלם גם בחומרים שבהווייתם שייכים לטיפולוגיה של קראפט.

במסגרת התערוכות יוצאו לאור קטלוגים חדשים:

קטלוג התערוכה "רעיון מגירה / אלסי" יסקור את תהליכי החשיבה שליוו את האובייקטים למן הרעיון הראשוני ועד לנימוקי ההחלטה להקפיאו. לצד טקסטים, יכללו בו רישומים ומתווים מפורטים.

קטלוג התערוכה "שרפרפים / יעקב קאופמן" ירכז את הטקסטים שילוו את התערוכה וצילומים איכותיים של כ-300 שרפרפים מתוך האוסף, ביחידים ובקבוצות (צלם: איתי בנית).

שני הקטלוגים, בעריכתה של מיה דבש, העורכת הראשית של המוזיאון, יראו אור בעברית ובאנגלית.

 

התערוכות מתקיימות לרגל שבוע העיצוב חולון שייערך בעיר ובמתחם המדיטק בחול המועד פסח, ימים ראשון עד חמישי, 9-5 באפריל.

העיר חולון מציינת ב2015, 75 שנים להיווסדה. שבוע העיצוב חולון, המתקיים זו הפעם החמישית הוא חלק מחזון העיר להוות מוקד לאומי לעיצוב וכן זירה בינלאומית לחדשנות בתחום זה. יחד עם תערוכות אלו ומגוון אירועים נוספים לכל המשפחה בשיתוף HITיוצגו תערוכות שונות בגלריות העירוניות. כחלק משבוע העיצוב יתקיים גם כנס מקצועי בהשתתפות מעצבים איטלקיים וישראלים שיעסוק בנקודות החיבור שבין אוכל לעיצוב. הכנס יתקיים בתאריכים 24-26 במרץ, בשיתוף שגרירות איטליה בישראל ולשכת המסחר והתעשייה ישראל-איטליה.

רחוב פנחס אילון 8, חולון

שעות פתיחת המוזיאון:

ימי ב', ד' 10:00-16:00; ימים ג', ה' 10:00-20:00; יום ו' 10:00-14:00; שבת: 10:00-18:00; יום א' – סגור

בחוה"מ פסח ימים א'-ד 10:00-18:00, ביום ה' 10:00-14:00

פרטים על פעילויות לילדים ולכל המשפחה במהלך חול המועד פסח ולאורך התערוכה באתר המוזיאון http://www.dmh.org.il

קופות המוזיאון:  073-215150