תגיות

,

חשבתם שסרטי הבורקס מראים את השיכון המזרחי בתפארתו? תחשבו שוב- מחקרו של ד"ר רמי קמחי מאוניברסיטת אריאל מצא כי סרטי הבורקס מתבססים על מודל השטעטל המזרח אירופאי.
בימים אלו, פוסט תקופת בחירות כעורה, אנו נאלצים להתמודד שוב עם שסע עדתי עמוק המאיים על החברה הישראלית. יתכן כי סרטי הבורקס הם דוגמא נוספת לפער ביננו?
מחקר שערך ד"ר רמי קמחי, מרצה בכיר מומחה בבית ספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל, מראה כי סרטי הבורקס האהובים אינם מציגים את השיכון המזרחי כפי שהם מתיימרים כי אם חוזרים על ייצוג השטעטל המזרח אירופאי המוכר מספרות היידיש הקלאסית כגון סיפורי שלום עליכם ומנדלה מוכר ספרים.
"על אף שקשה לומר כי הבימאים האשכנזים של סרטי הבורקס הושפעו ישירות מספרות היידיש, כן ניתן לטעון כי בבואם לתאר את השיכון המזרחי שאותו לא הכירו, השתמשו במה שהיה בהישג ידם, אותו שטעטל שמייצג את הקהילה היהודית האשכנזית ההיסטורית", מסביר קמחי על התפתחות התופעה. "דרך הסרטים הללו ניתן לראות את הפער בין המזרחים לאשכנזים, לא רק בעלילה עצמה שתמיד מציגה התנגשות בין המזרחי הפשוט לאשכנזי העשיר והאטום, כי אם מדובר על פער תרבותי שמתחיל בכך שהבימאים של הסרטים כלל לא הכירו את החיים והתרבות של החברה המזרחית אותה הם באו לייצג".
במהלך המחקר צפה קמחי בסרטים השונים והגדיר את התנאים להגדרת סרט כסרט בורקס . "לסרטי בורקס ישנם תנאים הכרחיים. בכל הסרטים הבמאי אשכנזי ובמרכז הסרט עומד גיבור מזרחי ושיכון מזרחי". לפיכן ממשיך קמחי ואומר כי "לפי הגדרה זו ישנם אחד עשר סרטי בורקס שנעשו בין השנים 64-77, ביניהם: סלאח שבתי, קזבלן וחגיגה בסנוקר".
אם כן, מהו סוד קיסמם של סרטי הבורקס? "קל להסביר את המשיכה של צופים אשכנזים לסרטים הללו, מכיוון שמדובר בסביבה מוכרת. הצופים האשכנזים מצאו בסרטים מענה לרגש מודחק של געגועים לאותו שטעטל", כך מסביר קמחי. "לעומת זאת, הצופים המזרחיים מצאו עניין שונה בסרטים הללו. על אף שהשיכון המזרחי הוצג בצורה מעוותת, הסרטים הציגו את הקהילה המזרחית כחיובית וכיהודית מאוד, ונוצרה אהדה כלפי הגיבור וסביבתו. בשנים בהם הקהילה המזרחית התמודדה עם דחיה בתרבות הישראלית, יתכן שהם מצאו בסרטים הללו מקור לנחמה בכך שישנה הכרה דה-פקטו להיותם יהודים וחלק מהאומה".

מודעות פרסומת