תגיות

ארבעה שבועות בירושלים בדגש על התופעות התרבותיות המרתקות מהארץ ומהעולם, מופעים שחוצים את גבולות המדיום, הפקות תלויות מקום במרחב העירוני

ובחללים לא שגרתיים, ותכנית מחירים חברתית חדשה

 

פותחים בבריכת הסולטן עם שלום חנוך ואורחיו ברי סחרוף, דני סנדרסון ויהודה פוליקר

וממשיכים עם:

האגדות העולמיות רומיאו קסטלוצ'י וטרישה בראון

ההפקות פורצות הדרך:

"החלקיקים האלמנטריים", על פי מישל וולבק ,

קולקטיבShe She Pop בגרסה תיאטרלית נוקבת לפולחן האביב, אנסמבל מודרן בביצוע חזותי ליצירה "שחור על לבן" של היינר גובלס, מיט וורלופ עם "מגנט מיסתורי", מסע בעקבות דון קיחוטה עם אנסמבל מיתר ודורון תבורי, ליזסטרטה בגירסת הבמאית עמנואלה עמיחי, "כנרת כנרת", מאת אלתרמן בבכורה של תיאטרון החאן,"מה שלום החיה?",הפקה של הבמאי החדשני והמסקרן אייל וייזר

מותחים את גבולות המחול עם:

בנואה לה שמבר, קסבייה לה רוי, ואיוו דימצ'ב ולהקת ורטיגו בפרויקט משותף

עם אנה הלפרין

פסטיבל ישראל-תיאטרון- She She Pop-קרדיט צילום  Doro Tuch 6

פסטיבל ישראל-תיאטרון- She She Pop-קרדיט צילום Doro Tuch 6

מוסיקה ממזרח למערב ומה שביניהם:

בעקבות זוהר ארגוב עם נינט טייב, שי צברי, רביד כחלני, אבישי כהן ועוד, אופרה אוריינטלית של חביבה פדיה ופרץ אליהו בהשתתפות ברי סחרוף, מארק אליהו, דיקלה, יעל דקלבאום, שי צברי, דרמה מוזיקלית תיעודית מאת מרגרט וולף עם הברלינר סימפוניקר, 150 שנה לסיביליוס, מרתון צ'יקובסקי ועוד

"משתה פילוסופי" בנושא אהבה, פסטיבל ישראל לילדים, אירועי חוצות, כנסים כיתות אמן

ועוד ועוד

28.5.2015 – 24.6.2015

ברחבי ירושלים על אולמותיה ואתריה

פסטיבל ישראל ה-54 יתקיים השנה בין התאריכים 28.5.2015 – 24.6.2015 ברחבי ירושלים. הפסטיבל יציג תכנית אמנותית שמספקת מבט אל העשייה התרבותית המרתקת ביותר בארץ ובעולם ובעיקר מופעים המסמלים מגמות חדשות בעשייה האמנותית: רב תחומיים החורגים מגבולות המדיום, לעתים יוצאים מהאולמות המסורתיים לחללים אלטרנטיביים, עם דגש על הלא צפוי, המיוחד, החדש והמאתגר.

כמו כן ירחיב הפסטיבל את היריעה ויקיים במסגרתו מספר כנסים וסדנאות מקצועיות עם יוצרים מרחבי העולם.

השנה יוצגו על בימות הפסטיבל מופעים מגרמניה, צרפת, פינלנד, אוסטריה, צ׳כיה, רומניה, איטליה, בלגיה, בולגריה, קנדה, ארה״ב, סין וכמובן ישראל.

אירועי הפסטיבל יתקיימו ברחבי ירושלים, אתריה, אולמותיה וחללים מיוחדים: בריכת הסולטן, מוזיאון מגדל דוד, תיאטרון ירושלים, מוזיאון ישראל, מתחת לגשר המחבר בין שכונת הקטמונים בית צפאפא ושכונת פת, מתחם התחנה הראשונה, חצר הקונסוליה הצרפתית, מרכז עדן תמיר בעין כרם, אולם הקונצרטים ימק"א, בית שמואל, תיאטרון החאן, בית מזי"א, הצוללת הצהובה, מרכז ז'ראר בכר ואולם לאו מודל.

במטרה לחשוף קהלים חדשים לעושר ולשפע האמנותית, מלווה את התכנית האמנותית מערך שיווק, פרסום ומכירות חדש.

התכנייה האמנותית של הפסטיבל תודפס ותפורסם לראשונה בשלוש שפות: עברית, אנגלית

וערבית.

השנה יפעיל הפסטיבל תכנית מחירים חברתית חדשה במסגרתה מחיר כרטיס לכל המופעים (למעט מופע הפתיחה) לא יעלה על 195 ש"ח, כשמופעים רבים יעלו פחות מכך, בטווח שבין 80 -155 ש"ח.

חבילות כרטיסים מיוחדות יאפשרו לקהל ליהנות מכמה מופעים במחיר אטרקטיבי: מבצע 48 שעות למהירי החלטה (28- 30.4.15 ) שיציע 1 + 1 בחצי מחיר, חבילת- 4 שתקנה הנחה בסך 20% על כל כרטיס + הנחה בסך 25% למופע הפתיחה. ובסיוע מענק מיוחד של קרן פילנתרופית, יוכלו סטודנטים ליהנות מהנחות של למעלה מ 50%.

השנה יוצא פסטיבל ישראל לדרך חדשה עם הנהלה חדשה: איל שר בתפקיד המנכ"ל, ואיציק ג'ולי בתפקיד המנהל האמנותי.

צוות הפסטיבל כולל את: עמנואל ויצטום– מנהל אמנותי שותף לתחום המוזיקה. המפיקה הוותיקה של הפסטיבל, מירי מנירב המנצחת על ההפקה עם המפיקה בפועל, רחל הר זהב. על השיווק אמונה פנינה פישר-עדן. משרד הפרסום צדר יריב שעיצב את השפה הגראפית החדשה של הפסטיבל ומשרד יחסי הציבור של אורה לפידות.

יו"ר ההנהלה הציבורית דני הלפרין: "בימים אלה של אחרי בחירות, מצער שאין מי מהנבחרים שמחזר אחרי תיק התרבות בעוד שהציבור הישראלי מרבה לצרוך אמנויות, ועוד יותר מכך, מעריך את קיומן, מצדיק את סבסודן ואפילו מוכן, עקרונית, ליטול בו חלק פעיל. התרבות היא מראה של חברה באשר היא, כלי ביטוי בו באים לידי ביטוי מיטב המחשבה והיצירה האנושית. במשך שנות קיומו של פסטיבל ישראל הוא משמש במה ליצירה אנושית זו, ועל במתו הופיעו גדולי האמנים בארץ ובעולם וכן נחשפו לראשונה יצירות שהפכו לנכסי צאן ברזל בתרבות הישראלית. אמנים מכל העולם וישראל מצאו בפסטיבל  מדי שנה ושנה קהל סקרן, אוהד ונלהב לפסטיבל. לקראת פסטיבל ישראל ה-54 , הפסטיבל הבינלאומי ,המרכזי והחשוב בארץ לאמנויות הבמה, אני קורא מפה לממשלה ולנבחרים לשנות את התפיסה ולראות בתרבות את מה שנקרא בלשון הכלכלנים "מוצר זכות"- ובהתאם לאמונה זו כי זכותו של כל אדם ליצור ולצרוך תרבות ואמנות – להעמיד את התרבות בסדר עדיפות שונה, כזה שבזכותו היא תוכל לפרוח לחיות, להפתיע ולרגש.

השנה, נכנסו לתפקידם מנכ"ל חדש: איל שר והמנהל האמנותי איציק ג'ולי שיצקו בתוכנית הפסטיבל את תפיסתם וחזונם הכוללים שאיפה להציג את המגמות העכשוויות בעשייה התרבותית העולמית והישראלית, ושאיפה להפוך את הפסטיבל למקום בו מתקיים דיאלוג מקצועי בנושאי תרבות ודיאלוג בין הקהל לבין היוצרים. הפסטיבל הוא שונה ומסקרן ומאפשר מפגש עם הפקות מיוחדות שלא ניתן לראות בהיצע התרבותי השוטף במשך השנה".

מנכ"ל הפסטיבל איל שר על הפסטיבל: "פסטיבל ישראל הוא פסטיבל רב תחומי וותיק ובעל מוניטין, המציג הפקות איכות בתחומי המחול, המוזיקה, התיאטרון והפרפורמנס מרחבי העולם, כמו גם הפקות מקור מישראל ומופעי חוצות פתוחים לקהל הרחב. לאחר שנים רבות בהן היה פסטיבל ישראל במה מרכזית למופעי איכות מן העולם, התרחב עם הזמן השפע התרבותי ועל הפסטיבל לגבש מאפיינים אמנותיים חדשים שישמרו את ייחודו תוך שהם מציבים יסודות מוצקים להמשך צמיחתו כאירוע חשוב ורלוונטי בנוף התרבות שהתפתח מסביבו.

בבסיס עבודתנו עמדה השאלה מה מקומו של הפסטיבל בנוף התרבות הישראלי, מה מבדל אותו מאירועים אחרים המתקיימים בישראל במהלך השנה ומהו ייעודו. התוכנית האמנותית שגובשה מייצגת למעשה את התשובה שאנו מציעים לשאלות הללו: מופעים המציגים מגמות חדשות בעשייה האמנותית בעולם, שפות יצירה רב-תחומיות חדשות, היצע שלא ניתן לראות במסגרות אחרות ואשר מאתגר את תפישותינו האמנותיות ומעשיר אותן ובהכרח, גם את חווית המסע האנושי. כל זאת, תוך שהוא ממשיך להוות במה ליצירה התרבותית (והרב – תרבותית) הקלאסית שהנה ביסוד כל המגמות החדשות להם אנו עדים וחלק אינטגרלי מהקונטקס בו אנו חווים אותן.

הפסטיבל הופק השנה בלוח זמנים מקוצר, ועל רקע צוק איתן, נאלץ להתמודד, כמו גופי תרבות ואקדמיה רבים בארץ, עם ה Boycott and) Divestment Sanctions (BDS, ולנהל דיאלוג הסברתי פוליטי עם חלק מהאמנים שהוזמנו להשתתף בפסטיבל הקרוב ובבא אחריו. בהיעדר תקציב מדינה עקב הבחירות, אנו גם לוטים בערפל לגבי הקצאות ממשלתיות ועירוניות, כשרק דבר אחד ידוע לנו לגביהן בביטחון: שהן נמוכות באופן קריטי מן הנדרש כדי לתת מענה נאות ליעדים האמנותיים והפקתיים שבפנינו, ואת אלה העירוניים והלאומיים שהפסטיבל נועד לקדם. אבל יצאנו לדרך, ואני גאה מאוד בעבודת הצוות שלנו ובפסטיבל שאנו מביאים בפני הקהל. תהליך ההתחדשות של הפסטיבל מקודם במסגרת תכנית עבודה תלת-שנתית. הפסטיבל הקרוב מסמן היטב את החזון האמנותי, ההפקתי והשיווקי של הפסטיבל לשנים הבאות".

המנהל האמנותי איציק ג'ולי על תכנית הפסטיבל השנה: "מתוך התבוננות רחבה על זירת התרבות המקומית ומתן מענה לייחוד המתבקש של אופיו, שואף פסטיבל ישראל 2015 להוות פלטפורמה עשירה ורב גונית של יצירה עכשווית, רב תחומית ופורצת דרך ואכסניה מרכזית לאמנות בינלאומית וישראלית המבקשת לחמוק מהגדרות ויחד עם זאת להגדיר מחדש אפשרויות יצירתיות חד פעמיות. הפסטיבל מבקש לאפשר באמצעות בחירותיו האמנותיות חשיבה רעננה על האמנות החיה – ה life performance. ניתן לומר בפשטות שהבמה מתחילה לחיות כאשר היא משחררת את עצמה מציפיות מוקדמות ומצליחה לטעת בנו הצופים מחשבה וטעם המאתגרים את הידיעה

המוקדמת שלנו. יוצרים רבים בפסטיבל מרחיבים את התחומים ולוקחים את האירוע הבימתי לאזורים בהם הדימוי מקבל את כוח ההובלה. האמנים בחלקם באים מרקע של אמנות פלסטית ונדמה שהם מחליפים את הקנבס המסורתי בבמה השחורה ומתעקשים לתת לדימוי לחיות על ידי איתגורו דרך פעולות בימתיות והתפתחות בזמן. מספר רב של יצירות עושות שימוש בוידיאו כשחקן עיקרי הבא לשרת ההפקה מזווית מעמיקה המנכיחה מחשבה מורכבת על אמצעי ביטוי זה.

במקביל, שואף הפסטיבל, להוות מרחב ציבורי בו מתאפשרת הוויה תרבותית המבקשת לקיים מפגש בין קהל ורעיונות, אמנות וקהילה ובעקבות זה לאפשר חשיבה אקטיבית, מתקדמת ועדכנית על מיקומם של תרבות ואמנות ברצף הציבורי".

מה בפסטיבל

הפסטיבל יפתח במופע של שלום חנוך, עם יציאת אלבומו החדש והמשובח, "המקרה והטעות". חלוץ הרוק הישראלי יארח לצידו, תחת כיפת השמיים בבריכת הסולטן, את ענקי המוסיקה הישראלית ברי סחרוף, דני סנדרסון ויהודה פוליקר, שיביאו עמם את היכולות הכובשות שלהם אל תוך מגרש היצירה האישי שלו. במופע יבצע חנוך שירים חדשים דוגמת "תמיד זה עכשיו", "אנשים" ועוד לצד הקלאסיקות האהובות כמו "מחכים למשיח", "הדרכים הידועות", "קח לך אישה", "ככה וככה", "נגד הרוח", "אהבת נעוריי", "סוף עונת התפוזים" ועוד. המופע מממשיך מסורת רבת שנים של פסטיבל ישראל להעניק במה מרכזית לגדולי האמנים היוצרים בארץ – חיבוק אוהב והוקרה על תרומתם האייקונית לפס הקול של חיינו. מנהל אמנותי: לואי להב / הפקה מוזיקלית, פסנתר והמונד: משה לוי / שירה, גיטרות ובס: יוסי פיין / גיטרות: רוני פיטרסון / בס: זיו הרפז / תופים: אשר פדי / קלידים ותכנותים: טל אבירם .(28.5.2015 יום ה' בשעה 20:30 בריכת הסולטן).

שלום חנוך  קרדיט צילום אורית פניני

שלום חנוך קרדיט צילום אורית פניני

תיאטרון מותח גבולות בפסטיבל

המתח בין הדימוי ועוצמתו לבין המילה וכוחה עומד כאחד האלמנטים העיקריים בהפקות התיאטרון שיועלו בפסטיבל 2015. ההפקות מבקשות כל אחת בדרכה להתמודד עם המילה ואו העדרה על ידי בניית עולם שלעתים מבוסס על דימויים באופן בלעדי ולעיתים מבקש למצוא רובד ויזואלי וצלילי המרחיב ומאיר מחדש את הטקסט. ההפקות מתאפיינות בשימוש מורכב של אמצעים בימתיים, רב שכבתיות רעיונית וברצון לאתגר את שפת התיאטרון ויחד עם זאת לא לוותר על חוויה בימתית עוצמתית וחיבור מידי ומרגש עם הקהל.

 

אירוע חשוב בפסטיבל הוא הגעתו לראשונה לישראל של הבמאי האיטלקי רומיאו קסטלוצ'י – גדול במאי האוונגרד בימינו. קסטלוצ'י יעלה פה את "יוליוס קיסר" על פי שיקספיר. ההפקה תעלה בחלל אולם ימק"א, שישנה פניו לגמרי לצורך המופע. בבסיס עבודתו של קסטלוצ'י עומדת האמירה "הכול מגיע מעבודה שנעשית על הטקסט שלאחר מכן הופכת לעבודה כנגד הטקסט". ״ההתערבות״ הנועזת והפרובוקטיבית של קסטלוצ׳י במחזה טורפת את המונולוגים המפורסמים של שייקספיר, עושה בהם מעשה כירורגי ומשתמשת בסצנות ודימויים המתנגשים ללא הרף ויוצרים אימפקט של השתוממות. קסטלוצ'י שם לדמויות מכשולים המקשים עליהן את הדיבור, מקרין דימויים מתוך גופם ומאתגר את השימוש בטקסט כמספר העלילה. (2,3,4.6.2015, אולם ימק"א).

קבוצת התיאטרון הצרפתית "אילו היית יכול ללקק את ליבי" בהנהגת הבמאי ז'וליאן גוסלן, תעלה בפסטיבל את "החלקיקים האלמנטאריים" על פי ספרו של הסופר הצרפתי הידוע והשנוי במחלוקת

מישל וולבק. הקבוצה יוצרת תיאטרון עכשווי ורלוונטי המשלב תיאטרון, מוסיקה וקולנוע. ההפקה שזכתה להצלחה בפסטיבל אביניון, מתייחסת לבלבול האישי רוחני מיני של דור שלם, באמצעות גיבורי הסיפור של וולבק- זוג אחים שאמם נטשה אותם בילדותם לטובת מסע רוחני ומיני לגילוי עצמי (4,5.6.2015, אולם שרובר, תיאטרון ירושלים). הבאת ההפקה ארצה הסתייעה תודות לשותפות עם המכון הצרפתי.

קבוצת She She Pop מגרמניה הפועלת כקולקטיב למעלה מ-20 שנה ויוצרת מופעים בתחום התיאטרון הפוסט דרמטי, תעלה את "פולחן האביב", הפקה בה משתתפות האימהות (האמיתיות) שלהם באמצעות עבודת וידאו מבריקה ובתזמון מרשים. האימהות הן אלה ש"הקריבו" ומולם הילדים, הדור העכשווי, הבז לוויתור על "הגשמה עצמית". פערי הדורות יוצרים דיאלוג חד, כן, ומשעשע שנשזר היטב במוזיקה של היצירה המכוננת "פולחן האביב" מאת סטרווינסקי, שזוכה לפירוק וגילוי מחודש באמצעות עבודת תיאטרון ומחול מקורית. המופע מגיע לארץ לאחר הופעות בתיאטר וידי לוזאן בשוויץ, קיוטו אקספרימנט ביפן ותיאטר דה לה ויל בצרפת (8,9.6.2015, אולם שרובר, תיאטרון ירושלים). (בסיוע מכון גתה, לציון 50 שנים לכינון יחסים דיפלומטים בין גרמניה וישראל).

היוצרת מיט וורלופ והתיאטרון החזותי קאמפו מבלגיה יגיעו לפסטיבל עם "מגנט מסתורי". וורלופ שבדומה לקסטלוצ'י, היא בוגרת אקדמיה לאמנות הופכת את החומר והדימוי לגיבורי היצירה שלה. "מגנט מסתורי" הוא מופע מלא בהומור חתרני ומחבר בין אמנות פלסטית לתיאטרון ולסלפסטיק. במהלכו הבמה נחרבת ונבנית במיצג סוריאליסטי כובש. המופע מלווה ובנוי משימוש בפאות ענק, מכונית צעצוע, התזות עשן צבע וחיצים (17,18.6.2015, בית שמואל). ראו הערה בתגובה

תיאטרון החאן יעלה בפסטיבל את הבכורה העולמית של "כנרת כנרת", על פי המחזה הראשון שכתב ענק השירה העברית נתן אלתרמן. ההצגה, מביאה את סיפורם של חבורת צעירים המתיישבת באזור הכנרת ב-1912 כדי לבנות עולם חדש וטוב יותר, ומתמודדת עם קשיים כלכליים, תאונות, להט אידיאולוגי, וסערות יצרים. המחזה בעריכתה של שחר פנקס, בבימויה של שיר גולדברג ובליווי מוסיקה מקורית של דניאל סלומון, מביא סיפור שמצדו האחד הומור ושעשוע, ומצדו השני שכול וקדרות (9-8.6.2015, תיאטרון החאן).

הבמאי החדשני והמסקרן אייל וייזר יעלה את "מה שלום החיה?", הפקה המשלבת תנועה, וידאו ופרפורמנס ובמרכזה שלושה אמנים פיקטיביים מישראל, גרמניה ופולין, הנפגשים בברלין בתקופת "צוק איתן" והם לכאורה יוצרי ההפקה. האמנים מגיבים תגובה אמנותית לכתבה (אמיתית) המתייחסת למדיניות ישראל בעזה ולקשר ההיסטורי הטעון בין גרמניה, ישראל ופולין. המופע בוחן בכלים אמנותיים את הנרטיבים הקולקטיבים שהושרשו בכל אחד מהאמנים מאז מלחה"ע השנייה ותהליך הנירמול ביחסים ( 16-15.6.2015, בית מזי"א).

הבמאית והכוריאוגרפית עמנואלה עמיחי, תעלה את "ליזיסטרטהX"- עיבוד למחזה הסאטירי הנוקב של אריסטופנס (411 לפנה"ס) על שביתת המין של נשות ספרטה ואתונה, המואסות במלחמה הגברית הממושכת בין הערים. היצירה משלבת תיאטרון ומחול עם עבודת וידאו פוטוריסטית מרשימה של רן סלווין– לוקחת את הסיפור הקלסי לעולם עתידני, המוקדש לפולחן אנושי-דיגיטלי יומיומי למלכה האם "ליזיסטרטה X" שהיא ישות פסיכו-טכנולוגית ששולטת בכל.

(11.6.2015יום ה', בית מזי"א).

פסטיבל מרכז הבמה השישי בניהולה האמנותי של הכותבת והבמאית אורי אגוז, יציג תשע מונודרמות חדשות שהן עיבודים ליצירות ספרותיות, מחזות ישראלים מקוריים ומחזות מתורגמים. הפסטיבל מהווה פסיפס אמנותי ישראלי אישי, אוניברסלי המאפשר מבט חודר על החברה בה אנו חיים. (פירוט המונודרמות- בספר העיתונאים). (1-14.6.2016, אולם ליאו מודל, מרכז ז'ראר בכר). הסדרה מופקת בשיתוף מרכז ג׳ראר בכר ובתמיכת הקרן לירושלים.

מחול ופרפורמנס בפסטיבל- מהחלוצות המייסדות ועד "הבנים הממשיכים"

מופעי המחול בפסטיבל מתאפיינים בחקירה כוריאוגרפית הפורצת לא אחת את גבולות המדיום המחולי בהגדרתו המסורתית. ההפקות מציעות מבט מרתק על המחול הפוסט מודרני: מהחלוצות והמייסדות טרישה בראון ואנה הלפרין ועד "הבנים הממשיכים" היוצרים עבודות הממשיכות לחקור את המרחב והמדיום המחולי.

 

להקתה של טרישה בראון, מהדמויות החשובות של מפץ המחול הפוסט-מודרני בשנות ה-60 תגיע לפסטיבל במסגרת סיבוב הופעות עולמי וכנראה אחרון שלה.

בראון, מהיוצרות הגדולות ששינו את פני המחול המודרני לנצח, זוכת "פרס הגאון" היוקרתי של קרן מקארתור, העלתה במהלך 45 שנות פעילות מעל 100 יצירות מחול.

בארץ תופיע הלהקה בשני ערבים שונים. ארבע יצירות איקוניות בערב אחד בתיאטרון ירושלים:You Can See Us, דואט משנת 1995 שבוצע במקור ע"י טרישה בראון וביל ט. ג'ונס, Sonof Gone Fishin' (1981) הנחשבת ל"פסגת המורכבות" כפי שהיא עצמה מעידה עליה, Rogues, דואט עדכני (2011) בו היא חוזרת ל"משפט הרך", מוטיב תנועתי נשי מיצירה מוקדמת, ובוחנת אותו כפי שהוא בא לידי ביטוי בביצוע גברי ו- Set and Reset, יצירה שנחשבת לסימן ההיכר של בראון ונוצרה ב-1983 כשיתוף פעולה שלה עם האמן החזותי ראשנברג למוסיקה מקורית של לורי אנדרסון. (11.6.2015 יום ה', אולם שרובר, תיאטרון ירושלים).

במוזיאון ישראל במופע מותאם חלל, תעלה הלהקה את העבודה In Plain Site המדגישה את מקומה של טרישה בראון כאחת מהחלוצות שהפכו את העולם לבמה באמצעות מופע "קרוב" ובלתי אמצעי המחבר בין הקהל לעולמה העשיר. (12-13.6.2015 מוזיאון ישראל).

הכוריאוגרף והרקדן הצרפתי קסבייה לה רוי יעלה בפסטיבל את "עצמי לא-גמור"- הסולו שמיצב אותו כאחד הקולות היחודיים והמשפיעים ביותר בעולם המחול העכשווי. לה רוי, מביא לבמה את השכלתו הפורמלית בביולוגיה מולקולרית, ומתיך ביחד את שני העולמות. ביצירה הוא מעמיד את רעיון ההתמרה, מתחום הגנטיקה, תופעה בה תאים משנים את תכונותיהם וכמוהם, גם גופו עובר תהליך פירוק והרכבה שיוצר מגוון ישויות, עד כי קשה לזכור או לזהות שמדובר רק בגוף אנושי אחד. יצירה זו הועלתה על הבמות החשובות בעולם ובהן הסדלרז ויילס, פסטיבל מונפלייה, תיאטר דה לה וייל ואימפולס דאנס וינה. (4,5.6.2015, בית מזי"א). המופע הנו חלק מאירועי ימי צרפת בפסטיבל, בשיתוף עיריית ירושלים.

הכוריאוגרף והרקדן בנואה לה שמבר מקנדה, יופיע בפסטיבל עם יצירתו "עורות נחש", שזכתה בשנת 2013 בפרס המחול היוקרתי של מונטריאול ושאותה הוא מכנה "סולו מזויף". לה שמבר אמנם מבצע יחיד ביצירה, אך על הבמה מלווים אותו בנוכחות שקטה ומסתורית רקדן נוסף (דניאל אלבנזה), והמוזיקאי האן רוא בנגינה חיה. מוטיב התנועה המרכזי ביצירתו מכונה על ידו "נחש מים" ומתאפיין בתנועה משוחררת ותזזיתית המתמקדת באזור עמוד השדרה. תנועות אלה נשזרות ונכרכות במערכת חבלים הנמתחים ממרכז הבמה לחלקה העליון, ויוצרים דימוי של פולחן מרהיב המתחולל בתוך קרני שמש (11,12.6.2015 אולם רבקה קראון, תיאטרון ירושלים).

על האמן הבולגרי איוו דמיצ'ב נאמר שהוא "פרפורמר עם אינטנסיביות מפחידה, כזה שאין אתו רגע דל. החבר המתוק והנחמד שלך שבין רגע יכול להפוך לרוצח סדרתי". בפסטיבל הוא יופיע בשני מופעים פרי שיתוף הפעולה שלועם האמן הפלסטי האוסטרי הנודע פרנץ ווסט ובהם פורצים השניים את גבולות הגלריה.

ביצירה I-ON נוגע דמיצ'ב באמנות הפלסטית באמצעות סיטואציות פרדוקסאליות הקשורות לגופים מוזרים של ווסט ובאמצעות שירה, פרפורמנס ותנועה המכניסים להט וקדחתנות לעולם מנוכר, שנע בין האישי למופשט במעין דיוקן עצמי של האמן. (5.6. אולם ליאו מודל ז'ראר בכר).

היצירה X-ON – נפתחת במה שנדמה כביקור שגרתי במוזיאון, של שני תיירים המתבקשים ליצור אינטראקציה עם הפסלים. המבוכה שלהם מהצורך להיות אקטיבי במפגש עם האמנות הופכת אט אט לפולחן חיפוש גרוטסקי ואבסורדי שמשלב בין מחול, פרפורמנס, שירה אמנות פלסטית ותיאטרון. (4.6 אולם רבקה קראון, תיאטרון ירושלים).

להקת המחול הישראלית ורטיגו תעלה בפרויקט מיוחד, גרסה עכשווית ליצירה פורצת הדרך Parades and Changes, של חלוצת המחול האמריקאית אנה הלפרין. הלפרין שהיתה שותפה משמעותית במהפכת המחול הפוסט מודרנית של שנות השישים ונאלצה להתמודד עם צנזורה קשה על הפקה זו, חברה לפרויקט זה, לנעה ורטהיים, מיגלפרסקוני ורקדני ורטיגו. המופע מעניק הזדמנות לתמונה רחבה יותר על השפעות המחול הפוסט מודרני האמריקאי (17-16.6.2015 יום ג', מוזיאון ישראל).

מוסיקה בפסטיבל- מזוהר ארגוב ועד אנסמבל מודרן ועד צ'ייקובסקי

מופעי המוסיקה בפסטיבל חורגים בחלקם מהגבולות המסורתיים, כאשר במוסיקה הקלסית הקונצרט מאתגר את עצמו, לעתים חובר לתיאטרון, לספרות והופך לחוויה הלוקחת את המוסיקה לשיאים חדשים. בחלקה האחר מאפשרת תוכנית המוסיקה של הפסטיבל מבט מורחב על מוזיקה ים תיכונית ומפגשה עם מוזיקה מערבית.

במוזיאון מגדל דוד, יציג הפסטיבל את ״בדד״מסע לדמותו ושיריו של זוהר ארגוב. במופע בניהולו המוסיקלי של רע מוכיח יופיע ונינט טייב, שי צברי, רביד כחלני, אבישי כהן ואנסמבל רע מוכיח. המנהל המוזיקלי, רע מוכיח עיצב צליל מהודק ומחוספס שיוצק את המוזיקה של זוהר ארגוב לתוך מעבדה מאתגרת, מחווה לעבודתו של זוהר, ולדמותו שהכילה בתוכה שילוב נדיר של מחלוקת עמוקה וקונצנזוס. מפיק ומנהל אמנותי: חיים שמש. (18.6.2015, יום ה', מוזיאון מגדל דוד).

אנסמבל מודרן מגרמניה, מהרכבי המוסיקה העכשווית החשובים בעולם, יאתגר את המוסכמה הקונצרטנטית עם "שחור על לבן" -יצירתו של המלחין הגרמני הידוע היינר גובלס. האנסמבל וגובלס בוראים את המוזיקה גם דרך תיאטרון והעמדה בימתית. ביצירה זו לוקח גובלס את הקהל, לאולם ענק בו "מככבים" עשרות ספסלים שרומזים על ספק כנסייה ספק אולם הגירה. במרחב זה מושמעות מילותיו של המשורר אדגר אלן פו בקולו של המחזאי הידוע היינר מולר ולאט לאט מצטרפים 18 הנגנים שהופכים לפרפורמרים ולגיבורי ה"דרמה". החיבורים המפתיעים והמיוחדים של גובלס, נוגעים בסגנונות מוסיקליים רב-גוניים ממוסיקה קלסית ועד לג'אז, מוסיקה שחורה ומוסיקה ליטורגית. הגישה המיוחדת שלו לתיאטרון ולאופי הביצוע מולידה יצירה בעלת שפה ייחודית. המופע, מתקיים במסגרת שיתוף הפעולה עם מכון גתה לציון 50 שנים לכינון יחסים דיפולומטים ישראל-גרמניה ( 21.6.2015, אולם שרובר, תיאטרון ירושלים).

במלאת 400 שנה לספר "דון קיחוטה" מאת סרוואנטס, חוברים אנסמבל מיתר והשחקן והיוצר דורון תבורי לטקסט של סרוונטס ולהפקה הייחודית :"דון קיחוטה – כרוניקה של מלחמה אבודה". באירוע זה בו נפגשים עולמות הספרות התיאטרון והמוזיקה, מוזמן הקהל למסע תיאטראלי-מוזיקלי קסום עם דון קיחוטה תוך שהוא נע מתחנה לתחנה. (6.6.2015 , שבת, בית מזי"א).

מופע נוסף המותח את גבולות הקונצרט, הוא "צומת רפידים", אופרה שופעת דרמה ותיאטרליות מאת המלחינה מרגרט וולף. הפקה זו היא, פרי שיתוף פעולה של פסטיבל ישראל, קבוצת התיאטרון הירושלמית והתזמורת הסימפונית ברלין בניצוחו של אולריך פאקוש. היצירה מבוססת על מכתביהן של שתי נשים לאהוביהן בתקופת מלחה"ע השנייה: פרל מרגליות (אמה של אליס שלוי, כלת פרס ישראל ויוזמת המופע) לבעלה שנמלט ללונדון, והמשוררת הצעירה מריאנה ריין לסופר יעקב פיקארד. ריין נרצחה בריגה, ואילו פרל ניצלה. הבמאי קאי מוריץ מחבר את המוסיקה של וולף לסיפורים האישיים לכדי יצירה מרגשת.

"הילולה לאם", יצירתם של המשוררת חביבה פדיה והמלחין פרץ אליהו היא אופרת רוק אוריינטלית בה ישתתפו ברי סחרוף, דיקלה דורי, מארק אליהו, יעל דקלבאום, שי צברי. הפואמה שכתבה המשוררת בהשראת פרידה מאמה, מביאה מנעד רחב של עולמות מוסיקליים מהמסורת היהודית, יצירות ישראליות בנות זמננו, הרקוויאם הנוצרי, תפילת המקוננות העתיקה, רמבטיקו, מקאמיים טורקיים ופרסייםורוק . (10.6.2015 יום ד', הנרי קראון, תיאטרון ירושלים).

ומעולם רחוק יותר, מסין, תעלה ההפקה המוסיקלית בימתית "הרים נשגבים ומים זורמים" של אנסמבל Jun Tian Yun He. האנסמבל מגיש עיבוד עכשווי ליצירה מסורתית מיתולוגית שבמרכזה כלי המיתר העתיק קוצ'ין המכונה "כלי הנגינה של החכמים". היצירה העתיקה מקבלת חיים בביצוע המשלב עיבוד עכשווי, קטעי אלתור, אמנות טאי צ'י ,לבוש, תנועה ועיצוב במה. (13-14.6.2015, רבקה קראון, תיאטרון ירושלים). המופע בסיוע שגרירות סין.

בתחום הג'אז יפגיש הפסטיבל על במה אחת, ב"צוללת הצהובה", את שני כוכבי הג'אז : וולפגנג מוטשפיל וסוואנטה הנריסון . מוטשפיל, המדורג ע"י "מגזין המוסיקאים" כאחד מעשרת הגיטריסטים הטובים בעולם הוציא לאחרונה אלבום בלייבל היוקרתי ECM והנריסון נחשב לאחד מגדולי הג'אז הסקנדינבי המודרני. השניים יבצעו יצירות מקוריות ובהן מחווה לפסנתרן האגדי בראד מלדאו, מחווה של השניים למייקל ג׳קסון ועוד. (5.6.2015 יום ו' בשעה 22:00 הצוללת הצהובה). יש לציין כי בדצמבר הקרוב, במסגרת הרחבת פעילותו, יקיים פסטיבל ישראל- פסטיבל חורף לג'אז בניהולו המוזיקלי של אבישי כהן בשיתוף עם הקרן לירושלים, עיריית ירושלים, הצוללת הצהובה ומוזיאון ישראל .

לחובבי המוסיקה הקלסית יציע הפסטיבל אירועים פסטיבליים שבמרכזם יצירות מהרפרטואר הקלסי האהוב והמוכר עם מבצעים בולטים מדור העתיד.

במלאת 150 להולדתו של המלחין הפיני יאן סיבליוס, יוקדש קונצרט ליצירותיו עם הכנר הסולן הפיני הידוע פטרי איבונן ובהשתתפות התזמורת הסימפונית ע"ש מנדי רודן, המקהלה הקאמרית שליד האקדמיה ותזמורת הנשיפה של קונסרבטוריון הסדנא בירושלים. (3.6.2015, יום ד', אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים), האירוע בתמיכת שגרירות פינלנד ובשיתוף האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים.

המרתון המסורתי של הפסטיבל, בניהולו המוסיקלי של גיל שוחט, יוקדש השנה לצ'יקובסקי ולמלודיה הפולקלוריסטית ביצירתו. במשך חמש וחצי שעות יבוצעו קטעים מיצירות כמו "מפצח האגוזים", "היפיפייה הנמה", "יבגני אוייגין" ו"וריאציות רוקוקו" על ידי מבצעים ישראליים ובינלאומיים. (5.6.2015 יום ו', הנרי קראון, תיאטרון ירושלים).

בשני קונצרטים של שבת יופיעו באולם ימק"א הסולן הפיני פטרי איבונן (כינור) שיבצע בקונצרט יצירות מאת פאול בן חיים, אאוליס סאלינן, דביוסי, פרוקופייב ועוד, והוירטואוזים הרוסים הצעירים: ויטלי וטוליה (סקסופון) ופיליפ קופצ'בסקי (פסנתר)שיבצעו קונצרט מיצירות ראוול, צ'ייקובסקי, שופן, קליקוביץ' וברהמס. (30.5.2015, יום שבת, אולם הקונצרטים בימק"א).

בעין כרם תמשיך מסורת סופי השבוע של מוסיקה קאמרית במרכז עדן תמיר. ב- 6 קונצרטים ובשלושה סופי שבוע שכולם מצוינות, יתארחו מוסיקאים מהדור הבא לצד מיטב הנגנים הישראלים ובהם: חניכי פרויקט אלדוול לפסנתרנים צעירים, פסנתרנים זוכי תחרות ע"ש חיים ואסתר קלמי, אנסמבל סולני התזמורת הפילהרמונית הישראלית, אנסמבל מיתר ועוד. (29.5.2015 – 13.6.2015, מרכז עדן תמיר, עין כרם).

פסטיבל ישראל לילדים

פסטיבל ישראל ממשיך את שיתוף הפעולה עם מדיטק חולון לקיום פסטיבל ישראל לילדים בירושלים ובחולון.

השנה יעלו בירושלים ובחולון בכורות להפקות המדיטק ובמרכזן הנושא המגדרי וילדות גיבורות המשנות מציאות: "לא דובים ולא יער", מחזה מוסיקלי מאת ובבימויו של אלי ביז'אויי, בהשראת "זהבה ושלושת הדובים". גרסה המספקת את התשובה המפתיעה לשאלה שלא נשאלת בסיפור המקורי- מי היא בעצם זהבה וכיצד נקלעה לבית משפחת הדובים, וההצגה "מושלמת" העוסקת ביחס נערות לדימוי הגוף בעיבוד מקורי של נעה לזר-קינן ויעל טילמן ל"נערות בלחץ", מיצירותיה האהובות של ג'קלין ווילסון, סופרת הילדים הבריטית עטורת הפרסים.

כמו כן תועלינה הפקות בינלאומיות לילדים ולכל המשפחה. בירושלים: "קרנבל החיות" של קבוצת המחול-תיאטרון BarboraLátalová& col מצ'כיה- מופע אינטראקטיבי ובו הילדים משתתפים באופן פעיל ביצירת תיאטרון-מחול המבוססת על יצירתו הידועה של המלחין הצרפתי שארל קאמי סן-סנס. (בסיוע שגרירות צ׳כיה). ובחולון: Dare to Sea מופע בינלאומי, קופרודוקציה אנגלית צרפתית בבימויין של דפנה אטיאסוגאל ביסלהרואיג. המופע יוצר באמצעות אקרובטים, ג'אגלרים, רקדנים ואמן הקרנות-חוויה וסיפור המתרחשים במעמקי הים.

כחלק מאירועי פסטיבל ישראל לילדים יתקיים בירושלים, הכנס השנתי של המדיטק, בנושא "אמנות לילדים" שיוקדש השנה, לנושא המגדר ולקשר בינו לבין חינוך ואמנות לילדים.

פסטיבל ישראל יוצא למרחב הציבורי והעירוני באירועים ומופעים ללא תשלום

הפסטיבל יוצא אל המרחב הציבורי והעירוני באירועים ומופעים בלתי אמצעיים המחברים קהל, קהילה ואמנים.

פרויקט "נקודת המפגש"- באסטת האבטיחים, יוזמה של קבוצת מוסללה, יתקיים מתחת לגשר, בין שכונות הקטמונים, פת ושכונת בית צפאפא. במקום יוקם כחודש לפני הפסטיבל מבנה זמני, על ידי צוות סטודנטים לאדירכלות בהנחיית אדריכל כריסטופר ברליאב.

במהלך הפסטיבל יתקיימו באתר מפגשים קהילתיים ויתקיימו פעילויות תרבות בניהולו האמנותי של מתן ישראלי מקבוצת מוסללה. הפרויקט משתתף גם בתוכנית ״מסילה מוזיקלית בדרך מילטון״ שבוע של מופעי מוזיקה פתוחים לקהל הרחב. על במת נקודת המפגש: מתחת לגשר יופיעו: נטע אלקיים, שלישיית A-WA , לירון עמרם והפנתרים, ווסט אל טאריק, תיאטרון הברווז, "פשוט שרים", תאופיק עות'מאן, הלירון, קבוצת קטמונה, הרכבי מרכז ווליום, נינו ביטון ותזמורת המגרב ועוד. כמו כן יתקיים בנקודת המפגש ערב שירה המתמקד בגיוס המונים על ידי משוררים של שירה מזרחית חדשה על מנת להוציא לאור את ספריהם. בהנחיית גלעד מאירי ונועה שקרגי [מקום לשירה].(4-13.6, מתחת לגשר, פארק המסילה).

הבמה השנייה בתכנית ״מסילה מוזיקלית בדרך מילטון״ הנה הבמה הבינלאומית במתחם התחנה הראשונה ובה יופיעו: ריף כהן, הרכב ג'יין דו, מיכאל ושמרית גריילסאמר במוזיקה אירית וצוענית עם רגאי, נטלי אוריון ברבטיקו וסמירנייקה מיוון ומוזיקה נפוליטנית, יעל הורביץ במסע מוסיקלי אל שורשיה המשפחתיים מאלג'יר, צרפת וארגנטינה, רביעיית ג'אז פיוז'ן בינלאומית בהנהגת הזמרת הויאטואוזית מריה רדוקנו (רומניה), לה ואש קירי במוסיקה צוענית ועממית מהעולם. דבורה בנסאלי ולהקתה במחווה לזמרות וכותבות שירים, רוני פיטרסון ואפרים שמיר במופע המשלב שירים מוכרים של בוב דילן, ניל יאנג, הנדריקס לצד שירים מקוריים. (4-13.6.2015 מתחם התחנה הראשונה ופארק המסילה). מוסיקה במסילה על דרך מילטון מתקיים בשיתוף פעולה עם עיריית ירושלים ובתמיכת קרן משפחת גוסטמן. מופע הפתיחה של ריף כהן מעל במה זו הנו חלק מימי צרפת בפסטיבל בשיתוף עם עיריית ירושלים.

את ימי צרפת בירושלים יפתח עוד קודם לכן "משתה פילוסופי" בגן הקונסוליה הצרפתית המשקיף על חומות העיר העתיקה ובו יתארחו תריסר פילוסופים צרפתים מובילים שיחשפו עצמם לאחת השאלות העתיקות והאקטואליות ביותר של ההוויה האנושית: האהבה. כמו אפלטון בדיאלוג על המשתה של אתונה, ידונו הפילוסופים בשאלות הנשגבות: "מהי האהבה?", "מהו מפגש של אהבה?", "כיצד להביע את האהבה?", "כיצד לזהות ולחיות את אירוע האהבה?" את התוכנית אוצר רפאל זגורי-אורלי, והוא גם ינחה אותה. המפגש ילווה בתרגום סימולטני לעברית. (30.5.2015, גן הקונסוליה הצרפתית).(בשיתוף עם הקונסוליה הצרפתית בירושלים ועם הקונסוליה הצרפתית בישראל).

במסגרת פרויקט ״באבל״, מיסודה של הקרן לירושלים, שמטרתו חשיפת בני נוער לתרבות יערוך הפסטיבל אירועים מיוחדים לבני נוער סביב מספר מופעים בינלאומיים, ביניהם ״מגנט מיסתורי״ של מיט וורלופ ו״עצמי לא גמור״ של קסבייה לה רואה.

הפסטיבל יקיים מספר כנסים וכיתות אמן: כנס איגוד במאי תיאטרון ישראל (בת״י)

על שפה עכשווית בתיאטרון בארץ ובעולם, דיון פתוח של עמותת הכוריאוגרפים על תחומיות ורב תחומיות במחול בהנחיית ד"ר סמדר שפי, כנס אמנות לילדים השנתי – מדיטק חולון, על אמנות, חינוך, מגדר. להקת המחול של טרישה בראון תקיים כיתת אמן לסטודנטים באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים. מחול שלם יארחו כיתת אמן לרקדנים מקצועיים עם בנואה לה שמבר.Jerusalem Culture Unlimited (JCU), יארחו כיתת אמן ליוצרים עם המלחין והבמאי היינר גבלס, יוצר ״שחור על לבן״ בביצוע אנסמבל מודרן. האנסמבל יקיים גם כיתת אמן עם סטודנטים מוזיקאים מצטיינים, שבסיומה יועלה קונצרט משותף, בניצוחו של אילן וולקוב, ליצירה של לחנמן, שהנו גם אורח הפסטיבל ויערוך דיון פתוח לקהל על יצירתו .

מודעות פרסומת