תגיות

, , ,

הכרזה על המועמדים ל"פרסי אופיר" של

האקדמיה הישראלית לקולנוע

ה- 26 במספר

 

חמשת העולים לגמר בקטגוריות קולנוע:

הסרט העלילתי הארוך , הסרט התיעודי הארוך והקצר וסרט הפרינג' והסרט העליתי הקצר הטובים ביותר

 

     פרס על מפעל חיים לאלון גרבוז

מפעל חיים - אלון גרבוז - צלם גידי אורשר

מפעל חיים – אלון גרבוז – צלם גידי אורשר

 

במסיבת עיתונאים שנערכה היום (יום ג' 11 באוגוסט) במסעדת Mi Rancho ביפו, נמסרו פרטים על הסרטים והיוצרים העולים לשלב הגמר ב-18 קטגוריות שונות בתחרות "פרסי אופיר" של האקדמיה הישראלית לקולנוע לשנת 2015.

 

27 סרטים עלילתיים, 37 תיעודיים ו-29 סרטים עלילתיים-קצרים משתתפים בתחרות "פרסי אופיר" של האקדמיה הישראלית לקולנוע לשנת 2015

 

איתן אבן, יו"ר האקדמיה, מסר: "בתחרות השנה משתתפים 27 סרטים עלילתיים, מתוכם 6 סרטים במסגרת הפרינג' העלילתי, 37 סרטים עלילתיים-קצרים ו-37 סרטים תיעודיים, יבול סרטים מבורך המהווה ללא ספק תחרות קשה ביותר ואני מברך את הפיינליסטים בקטגוריות השונות.

 

השנה, היא השנה השלישית לקטגוריית הסרטים העלילתיים-הקצרים ושנה שנייה לפיצול קטגוריית הסרטים התיעודיים לסרטים ארוכים (מעל שעה) ולקצרים (עד שעה). עבודה רבה לחברי האקדמיה בצפייה בכל כך הרבה סרטים .

 

2014 הייתה שנה מאוד מוצלחת לקולנוע הישראלי, הופצו 26 סרטים ישראלים בבתי הקולנוע בארץ בסך הכול 1,721,795 צופים.

 

חלק מייעוד האקדמיה הוא לדאוג, באמצעות שידור הטקס ושידור קטעי סרטים להביא למודעות הציבור את הסרטים החדשים שהופקו בארץ.

רבים מבין הסרטים המתמודדים השנה בתחרות "פרסי אופיר", זכו להיות מוקרנים בפסטיבלי חשובים בעולם. הסרט ״בן זקן״ בהפקת איתי תמיר ובבימויה של אפרת כורם, השתתף בפסטיבל ברלין, "היורד למעלה" בהפקת איתן מנצורי, אלי מאירוביץ, יונתן דובק ודני גולדברג ובבימוי אלעד קידן הוקרן במסגרת הראשית הרשמית של פסטיבל קאן, "official selection" בהקרנה מיוחדת מחוץ לתחרות.

בפסטיבל ירושלים הבינ"ל 2015 זכה הסרט "חתונה מנייר" בהפקתו ובימויו של ניצן גלעדי בפרס השחקנית הטובה וסרט הביכורים הטוב ביותר, הסרט "נדיה" בהפקת חיים ואסתי מקלברג ורותי כץ ובבימויה של טובה אשר, זכה פרס הביקורת ואילו הסרט "ג'רוזלם" בהפקת יואב פז, דורון פז ושקד ברנסון ובבימוי יואב פז ודורון פז– זכה בפרס העריכה וחביב הקהל וכמו כן, הוקרן הסרט "ג'רוזלם" גם בפסטיבל פנטייז׳ה הקנדי, מהחשובים שבפסטיבלי הז׳אנר בעולם. "האיש שבקיר" בהפקת תמי ליאון, אברהם פרחי וחיליק מיכאלי ובבימוי יבגני רומן זכה בפרס השחקנית בפסטיבל אודסה, ״ציפורי חול״ התקבל לתחרות הראשית בפסטיבל מונטריאול והסרט ״למה עזבתני״ התקבל למסגרת ״אופקים״ בפסטיבל ונציה (המסגרת השנייה בחשיבותה).

 

בד בבד עם הצלחות הקולנוע הישראלי בחו"ל, מדלדלים מקורות התמיכה הכספיים באקדמיה בארץ.

מידי שנה הולך וגדל הקושי לגייס מימון לקיום טקס מכובד וראוי לקולנוע הישראלי.

 

הסרט הזוכה בתחרות האקדמיה נשלח לייצג את ישראל בקטגורית הסרט הזר בתחרות האוסקר בלוס אנג'לס שהיא התחרות החשובה והיוקרתית בעולם.

 

בקטגוריית הסרט הזר מתמודדות כ-66 מדינות. מטבע הדברים התחרות היא קשה ונדרש מהמתמודדים להיעזר בשרותי יחסי ציבור יקרים כדי לקדם את מעמדו מול מדינות רבות ועשירות.

 

בשנתיים האחרונות תמך מפעל הפיס בקידומו ושיווקו של הסרט הזוכה המתמודד באוסקר האמריקאי וצפוי לתמוך גם השנה ב 150,000 ₪ .  תמיכת מפעל הפיס מאפשרת לסרט המתמודד לקדם ולשווק את עצמו בתחרות האוסקר ברמה מקצועית ובתנאים שיווניים עם הסרטים האחרים עתירי האמצעים.

 

גם השנה, צפוי להתקיים טקס הענקת "פרסי אופיר" במשכן לאומנויות הבמה באשדוד ועל כך מגיעה תודה גדולה לראש העיר אשדוד דר' יחיאל לסרי ולצוות המלווה אותו על שיתוף הפעולה ולשרת התרבות והספורט הגב' מירי רגב שהתגייסה לעזור לנו במשימה זו.

 

הטקס יתקיים ב-21 בספטמבר 2015 (יום שני) במעמד השרה וראש העיר, ובהשתתפות יוצרים רבים מתחום הקולנוע, ויוכרזו בו הזוכים הסופיים בכל הקטגוריות המועמדות לפרס.

 

הטקס יופק ע"י "הפקות תוצרת הארץ" ויועבר בשידור בערוץ 10.

 

פרס על מפעל חיים לאלון גרבוז – מנהל סינמטק תל אביב

איך מפרידים את ה C מה O2 ? איך מרחיקים את הברק מהרעם ? את החמסין מהקיץ ? את מירב מיכאלי מהפעילות המגדרית ? איך מנתקים את ברגמן, אנטוניוני, פליני, קוראסאווה, גודאר, אורסון וולס, קופולה, ספילברג, טרנטינו, אורי זוהר, אסי דיין, יוסף סידר מהקולנוע ? ואיך, לעזאזל אפשר לתת לאלון גרבוז לצאת לפנסיה מניהול הסינמטק של תל אביב – מפעל חיים שלו ושל העיר שלא הולכת לישון? …

אלון בפנסיה – זה אוקסימורון שיכול להיות הגיוני רק לנכדים שלו, אלה שיקבלו אותו עכשיו במנות גדושות יותר, בזמן הפנוי שהתהווה בין ישיבות מתרחקות, בין החלטות אמיצות שאולי מישהו אחר יצטרך לקחת, בין שיטוט בין האולמות בבניין החדש , בממלכה שלא מזמן התרחבה, בפתיחות תכופות של פסטיבלים גדולים וקטנים, בתוכניות הקרנה של סרטים שבאו מרחוק ומקרוב, בקידום סרטים ישראלים ובנוכחות רבת השראה במוסד התל אביבי הזה שגדל והתפתח כל כך בארבעים ומשהו השנים האחרונות. מוסד שכולו מריח, נושם, ומלחש את חותמו.

האחריות הייתה גדולה כבר בימים הראשונים עת הפך הסינמטק לאבן שואבת לאוהבי קולנוע . זאב רב-נוף, מבקר הקולנוע האגדי של "דבר" כתב עליו אז: "הוא (הסינמטק) מלא תמיד מפה לפה בעיקר נוער וגם נוער פרוורים, והצעירים יושבים בשקט ומתעניינים באמנות הקולנוע". בלי לגלגל בקבוקים ומול סרטים שהביאו את ניחות התרבות ותמונות חיים מאירופה, אסיה ואמריקה הרחוקות.

בעקשנות, סבלנות, ידע ואהבה רבה ידע אלון לקחת את המוסד הנפלא הזה תחת כנפיים רחבות ולהעבירו בתחנות חיים שהיו יכולות למוטט כל אידאליסט. אבל אלון, בתערובת של נועם הליכות, הבנת נפש האנשים שעמדו מולו, לצידו ומאחוריו, ביכולת תמרון מפליאה ובשמירה על עקרונות הצליח לחצות גם את הרוביקונים הסוערים ביותר שעמדו לו בדרך. והיו כאלה לא מעטים ומימיהם שוצפים ונרגנים.

 

התחנות עדיין שם, עכשיו שוממות . האולם ב"בית עובדי העיריה", האכסניה המפולשת ב"בית מפעל הפיס" ורק הבניין ברחוב הארבעה ועכשיו המבנה המורחב על חמשת האולמות שבו שוקקים חיים, 24 שעות ביום, שבעה ימים בשבוע. הם והעובדים הנאמנים שליוו אותו לאורך הדרך.ממנהלי התוכניות והאגפים ועד אחרון הסדרנים והמנקות. איך הוא אסף אותם – חלקם מקצוענים מבריקים בתחומם, חלקם מקרים טבולים בצורך ובעזרה אנושית. ומי כמו אלון שיהיה שם כדי לסייע.

 

הוא היה הסינמטק של תל אביב והסינמטק היה אלון. גם בחו"ל בחופשה בשלווה בפסטוראלית של "היער השחור" היה נזעק כשפעמון האזעקה היה מצלצל ברחוב הארבעה. מישהו בתל אביב שכח לסגור הדלת ואלון, ממרחק היה חייב לפעול ולהפעיל.

 

אין הומניסט גדול ממנו ואין הרבה לוחמים לזכויות האחר אמיצים כמותו. הבחירות בסרטים שבעטו בקונצנזוס תוך סיכון עצמי, הדרישה לצדק ולשוויון חברתי וכלכלי ועמדות פלורליסטיות מוצקות מאירות את דרכו –שורות שורות של נידחי קולנוע חייבים לו את בימתם וטורים ארוכים של אריות קולנוע, את זכות השאגה. ותאמינו לי כשזה נפגש בצורך להגדיל טיפ למלצרית חביבה במסעדה, זה לא תמיד קל וברור לאחרים בשולחן. אבל אצל אלון, כן. ותמיד בחיוך. זה האיש שיקנה את הצעצוע המטופש מפליט אפריקאי ברחוב כי זה יעזור לו, וישאיר תרומה לקופת צדקה חברתית אי שם. זה האיש שיעמוד גם מול כוחות פוליטיים מאיימים, לעיתים באלימות ולא ייכנע להם.

 

ובשל כל אלה, אלון גרבוז, איש אמיץ, חבר נפלא, מנהל נערץ, פוליטיקאי בחסד, איש תרבות, משפחתן חסר מעצורים , מאותם שעשו את תל אביב ואת מדינת ישראל טובים יותר – זוכה בפרס מפעל חיים מטעם האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה.

 

רצ"ב העולים לשלב הגמר בקטגוריות הפרס השונות

בתחרות "פרסי אופיר" האקדמיה לקולנוע לשנת 2015

(לפי סדר א'-ב')

קטגורית הסרט העלילתי הטוב ביותר:

 

1.   "ארץ פצועה" – מפיקים: שמי שינפלד, עמיתן מנלזון, משה אדרי, לאון אדרי

 

 
2. "באבא ג'ון" – מפיקים: דוד זילבר, משה אדרי, לאון אדרי

 

 
3. "היורד למעלה"   מפיקים: איתן מנצורי, אלי מאירוביץ', יונתן דובק, דני גולדברג  

 

4. "המילים הטובות" – מפיקים: טליה קלינהנדלר, אסנת הנדלסמן קרן, משה אדרי, לאון אדרי

 

 
5. "חתונה מנייר" – מפיק: ניצן גלעדי

 

 

 

קטגורית הסרט העלילתי הטוב ביותר מסלול פרינג':

 

  1. "10% ילדה שלי?" – מפיקים: עדן צולי, קובי צאיג, שלום גודמן, נאוה לוין, אורי בר-און

 

 

קטגורית הבימוי הטוב ביותר:

 

1. אמיר י. וולף – "ציפורי חול"

 

2. ארז תדמור – "ארץ פצועה"

 

3. יובל דלשד – "באבא ג'ון"

 

4. ניצן גלעדי – "חתונה מנייר"

 

5. שמי זרחין – "המילים הטובות"

 

 

קטגורית התסריט הטוב ביותר:

 

1. אלעד קידן – "היורד למעלה"

 

2. ארז תדמור, שלמה אפרתי – "ארץ פצועה"

 

3. יבגני רומן – "האיש שבקיר"

 

4. ענת אשר, טובה אשר – "נדיה – שם זמני"

 

5. שמי זרחין – " המילים הטובות"

 

 

קטגורית השחקן הראשי הטוב ביותר:

 

1. אסף בן שמעון – "המילים הטובות"

 

2. משה איבגי – "מלחמת 90 הדקות"

 

3. עודד תאומי – "ציפורי חול"

 

4. רועי אסף – "ארץ פצועה"

 

5. רועי אסף – "חתונה מנייר"

 

 

קטגורית השחקנית הראשית הטובה ביותר:

 

1. מורן רוזנבלט – "חתונה מנייר"

 

2. מרים זוהר – "ציפורי חול"

 

3. נטע שפיגלמן – "נדיה – שם זמני"

 

4. רותם זיסמן כהן – "המילים הטובות"

 

5. תמר אלקן –   "האיש שבקיר"

 

 

קטגורית שחקן המשנה הטוב ביותר:

 

1. אשר אברהמי – "באבא ג'ון"

 

2. גל תורן – "ירח בבית 12"

 

3. דביר בנדק – "ארץ פצועה"

 

4. נורמן עיסא – "מלחמת 90 הדקות"

 

5. רועי אסף – "המילים הטובות"

 

 

קטגורית שחקנית המשנה הטובה ביותר:

 

1. אסי לוי – "חתונה מנייר"

 

2. דבורה קידר – "ציפורי חול"

 

3. יובל שרף שבן – "ירח בבית 12"

 

4. מלי לוי גרשון – "פלאפל אטומי"

 

5. פלורנס בלוך – "המילים הטובות"

 

קטגורית הצילום הטוב ביותר:

 

1. אמנון זלאיט – "ציפורי חול"

 

2. אסף סודרי – "ארץ פצועה"

 

3. טליה "טוליק" גלאון – "נדיה – שם זמני"

 

4. עמית יסעור – "ירח בבית 12"

 

5. עפר ינוב – "באבא ג'ון"

 

6. רואי רוט – "חתונה מנייר"

 

 

 

קטגורית העריכה הטובה ביותר:

 

1.   אריק להב ליבוביץ' – "היורד למעלה"

 

2. אריק להב ליבוביץ' – "מלחמת 90 הדקות"

 

3. יצחק צחייק – "ציפורי חול"

 

4. עינת גלזר זרחין – "ארץ פצועה"

 

5. עינת גלזר זרחין – "המילים הטובות"

 

 

קטגורית הליהוק הטוב ביותר:

 

1.   אורית אזולאי – "המילים הטובות"

 

2. דידי לובצקי – "ציפורי חול"

 

3. לימור שמילה, לבנה חכים, מעיין חן – "פלאפל אטומי"

 

4. נועה אלה – "באבא ג'ון"

 

5. ניצן גלעדי – "חתונה מנייר"

 

 

קטגורית העיצוב האמנותי הטוב ביותר:

 

1. אבי אביבי, דורית בן שושן – "המילים הטובות"

 

2. ברק ואזן, נעם גלברט – "אני לא מאמין, אני רובוט!"

 

3. דינה קורנוויץ – "חתונה מנייר"

 

4. יהודה אקו – "באבא ג'ון"

 

5. יואל הרצברג – "ארץ פצועה"

 

 

קטגורית עיצוב התלבושות הטוב ביותר:

 

1. דורון אשכנזי – "המילים הטובות"

 

2. דני בר שי, אתיה חודק לביא – "ציפורי חול"

 

3. חן גלעד – "פלאפל אטומי"

 

4. לי אלמביק – "ירח בבית 12"

 

5. קרן אייל מלמד – "חתונה מנייר"
 

 

 

קטגורית האיפור הטוב ביותר:

 

  1. אורלי רונן, שירן כהן היימן – "ארץ פצועה"

 

  1. ורד מבורך – "ירח בבית 12"

 

  1. זיו קטנוב – "נדיה – שם זמני"

 

  1. רונית דוגו ארביב – "ציפורי חול"

 

  1. רינת אלוני, ריצ'ארד טאקש, שגית צמח – "ג'רוזלם"

 

 

 

קטגורית המוסיקה המקורית הטובה ביותר:

 

1. אייל סעיד מני – "באבא ג'ון"

 

2. ישי אדר – "ירח בבית 12"

 

3. פרנק אילפמן – "ארץ פצועה"

 

4. רן בגנו – "נדיה – שם זמני"

 

5. רן שם טוב – "פלאפל אטומי"

 

 

 

קטגורית הפסקול הטוב ביותר:

 

1. אביב אלדמע, מוטי חפץ – "המילים הטובות"

 

2. גיל תורן, איתי אלוהב – "ציפורי חול"

 

3. גיל תורן, מוטי חפץ – "באבא ג'ון"

 

4. ויטלי גרינשפן, אביב אלדמע – "היורד למעלה"

 

5. רונן נגל, עמית שמן – "ארץ פצועה"

 

                

 

 

קטגורית הסרט התיעודי הטוב ביותר – מעל 60 דק':

 

1. "היה היה מלך – נסים אלוני בשלוש מערכות, שתי תמונות ביניים ואפילוג"– מפיקים: לוי זיני, אבישי פרץ, דורון ג'רסי,

בימוי: דורון ג'רסי

 

2. "מתי כספי – וידוי"– מפיקים: אורי בורדה, שמי שינפלד, עמיתן מנלזון, בימוי: דליה מבורך, דני דותן

 

3. "סבנה"– מפיקים: נתי דינר, משה אדרי, לאון אדרי, אודי ירושלמי, אורי הוד, יוצר: נתי דינר, בימוי: רני סער

 

4. "סינדרום בנטביץ'"– מפיק ובמאי: גור בנטביץ'

 

5. "שיח לוחמים. הסלילים הגנוזים" – מפיקים: דניאל סיון, הילה מדליה, נטע צוובנר, בימוי: מור לושי

 

קטגורית הסרט התיעודי הטוב ביותר – עד 60 דק':

 

1. "איפה אלה קרי ומה קרה לנוריקו סאן"– מפיקות: יעל לשם, דבורית שרגל, בימוי: דבורית שרגל

 

2. "האויבת שלי, השותפה שלי"– מפיקים: דוקי דרור, ענת ווגמן, בימוי: דוקי דרור, חן שלח

 

3. "חייו מלאי שיר – סיפורו של אברהם חלפי"–   מפיקה: תמי מרגלית, בימוי: אורי משגב

 

4. "מרוששות"– מפיקות: שולה שפיגל, דנה עדן, בימוי: ג'ולי שלז

 

5. "קוזלצ'יק" – מפיק: טובי ארבל, בימוי: רוני ניניו

 

 

קטגורית הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר – עד 40 דק':

 

1. "אחד באפריל" – מפיק: שקד לוי, בימוי: יונתן דקל

 

2. "אנטילופות" – מפיקים: אייל שיראי, טינקר רוזן, בימוי: אורי רום

 

3. "גרינלנד" – מפיקים: ליטל מייזל, יואב בירנפלד, בימוי: אורן גרנר

 

4. "החזן והים" – מפיקות: טליה קלינהנדלר, אסנת הנדלסמן קרן, בימוי: יהונתן אינדורסקי

 

5. "סוסי נייר" – מפיקים: גל גרינשפן, רועי קורלנד, בימוי: מיכאל "מיש" רוזנוב

 

 

מודעות פרסומת