תגיות

מוזיאון ישראל פותח את המחצית השנייה של שנת ה-50 עם חמש תערוכות חדשות: מיצירות מופת של אמנות גרמנית ועד אמנות עכשווית ישראלית ובינלאומית

אחרי חצי שנה גדושה באירועים ובפעילויות לציון 50 שנה להקמתו, פותח מוזיאון ישראל את עונת הסתיו של שנת היובל עם 5 תערוכות חדשות, הפורשות יריעה אמנותית רחבה מהמאה ה-16 ועד ימינו.

הפתיחה: 20.10.15

 

מוזיאון ישראל, ירושלים משיק את המחצית השנייה של שנת היובל להיווסדו עם חמש תערוכות המשלבות בין היסודות האסתטיים שנשאבו מאירופה לארץ ישראל בתקופה שקדמה למלחמת העולם השנייה והפכו ליסודות מרכזיים של האמנות הישראלית, לבין מיטב הרכישות האחרונות של המוזיאון בתחום האמנות העכשווית המאפשרות מבט כללי ומקומי על מגמות האמנות כיום וכיצד הן גם מושפעות מהמציאות האקטואלית וגם מבקשות להשפיע עליה.

מאות אלפי מבקרים פקדו את מוזיאון ישראל בחצי השנה הראשונה של חגיגות היובל: ממבקרים שהגיעו ליהנות מתערוכות היובל (ובמרכזן "קיצור תולדות האנושות: התערוכה" שעתידה להיסגר בסוף 2015) ומההשאלות המיוחדות שניתנו למוזיאון לרגל שנה חגיגית זו (כגון: הלב הקדוש של ג'ף קונס, ירמיהו מבכה את חורבן ירושלים של רמברנדט, משנה תורה לרמב"ם מהווטיקן ועוד) ועד לקהל הרב שהשתתף באירועים המיוחדים של שנה זו: חגיגת יום ההולדת ב-11.5 שמשכה כ-12,500 מבקרים ביום אחד, הופעות ענק בגן האמנות בקיץ, נקודת מגע ועוד. עתה פותח המוזיאון את המחצית השנייה של שנת היובל עם חמש תערוכות חדשות המציגות מניפה רחבה של עשייה אמנותית: אמנות הרנסנס, אמנות עכשווית, אמנות גרמנית מהמחצית הראשונה של המאה ה-20 והאמנות הישראלית שהושפעה ממנה רבות.

לילה יורד על ברלין: יצירות מופת מהגלריה הלאומית בברלין 1905-1945 – מסע בגרמניה בעשורים הדרמטיים ביותר בתולדותיה ששינתה את העולם כולו. יצירות מופת של אמני אוונגרד גרמניים המגלמות את החופש האמנותי ששגשג בגרמניה עד לדיכויו בידי המשטר הנאצי אשר הגדיר אותן כ"אמנות מנוונת". בין אמני המופת שיצירותיהם יוצגו בתערוכה: ארנסט לודוויג קירכנר, אמיל נולדה, מקס בקמן, אוטו דיקס, וסילי קנדינסקי, פול קליי, אוסקר קוקושקה ואחרים. התערוכה הנערכת בשיתוף הגלריה הלאומית, ברלין הינה נדבך חשוב במסורת שיתופי הפעולה של מוזיאון ישראל ומוסדות תרבות מובילים בעולם. התערוכה, שמציינת גם 50 שנה ליחסים הדיפלומטיים בין גרמניה לישראל, מלמדת רבות על ההשפעה הניכרת שהיתה לאמנות הגרמנית של שנים אלה על התפתחותה של האמנות הצעירה בארץ ישראל.

BPK 90.587

BPK 90.587

כריסטיאן שאד. סוניה. 1928. מתוך התערוכה לילה יורד על ברלין. מוזיאון ישראל

כריסטיאן שאד. סוניה. 1928. מתוך התערוכה לילה יורד על ברלין. מוזיאון ישראל

אוצרי התערוכה: ד"ר עדינה קמיאן – קשדן, מוזיאון ישראל וד"ר דיטר שולץ, הגלריה הלאומית ברלין

תאריך נעילת התערוכה: 26/3/16

דפוסים משתנים: מלאכת העיצוב של משה שפיצר, פרנציסקה ברוך והנרי פרידלנדר – מפגש מרתק עם שלושה מעמודי התווך של העיצוב הגרפי והטקסטואלי בישראל שעיצבו את הגופן "הדסה" (פרידלנדר), הדרכון הישראלי וסמל העיר ירושלים (ברוך) ומפעל הוצאות הספרים תרשיש ושוקן (שפיצר). שלושתם למדו ועבדו בגרמניה לפני מלחמת העולם השניה, והביאו איתם לישראל את המסורות אותה למדו ואת רוחות השינוי של תחילת המאה ה-20. תערוכה זו מציגה פרק חשוב בהשפעה התרבותית הגרמנית על העשייה העיצובית בארץ.

פרנציסקה ברוך  מתווה לסמל העיר ירושלים  1948. מתוך התערוכה דפוסים משתנים

פרנציסקה ברוך מתווה לסמל העיר ירושלים 1948. מתוך התערוכה דפוסים משתנים

אוצרת אורחת: עדה ורדי

תאריך נעילת התערוכה: ינואר 2016

מאן ריי – משוואות אנושיותמאן ריי (שנולד בשם עמנואל רודניצקי) נחשב לאחד מגדולי האמנים של המאה ה- 20. איש אשכולות מובהק וחלוץ בשדות אמנותיים רבים ומגוונים כגון ציור, יצירת חפצים, קולנוע וצילום, שטִשְטש גבולות מקובלים וקרא תיגר על עצם ההשתייכות לשדה אמנות כזה או אחר. התערוכה מקבצת לראשונה מחדש את ציורי הסדרה "המשוואות השייקספיריות" – סדרת ציורי השמן שיצר מאן ריי בעת שעבד בהוליווד בסוף שנות ה-40 לשם נמלט מפאריז בזמן מלחמת העולם השנייה. הסדרה מבוססת על תצלומים שיצר האמן בהשראת מודלים מתמטיים תלת ממדיים. לראשונה יוצגו לצד ציורי "המשוואות השייקספיריות", המודלים המתמטיים המקוריים, העשויים גבס, עץ, חוט ועיסת נייר, והתצלומים החדשניים של המודלים אותם צילם מאן ריי ששימשו אותו בציור הסדרה. אופן תצוגה זה של יותר מ-140 פריטים המציגים את התוצר הסופי לצד המסלול אותו עבר האמן בדרך ליצירתו, מדגים את יכולתו של מאן ריי ליצור במדיומים שונים, לנוע בחופשיות בין דו ממד לתלת ממד ולהפוך חפצי יומיום לצורות מקורית של ביטוי יצירתי. התערוכה מאפשרת הצצה ייחודית לנקודת החיתוך בין האמנות למדע, שהייתה מעמודי היסוד של אמנות המחצית הראשונה של מהמאה ה-20 משני צדי האוקיינוס האטלנטי. התערוכה היא פרי שיתוף פעול בין מוזיאון ישראל לבין אוסף פיליפס בוושינגטון די.סי.

מאן ריי .Aline et Valcour. מתוך התערוכה מאן ריי משוואות אנושיוץ

מאן ריי .Aline et Valcour. מתוך התערוכה מאן ריי משוואות אנושיוץ

אוצרים: ד"ר עדינה קמיאן – קשדן, ונדי א' גרוסמן, אדואר סבלין, אנדרו שטראוס

תאריך נעילת התערוכה: 23/1/16

גוף ראשון רבים (We the People) – בעיצומו של עשור עמוס במהפיכות עממיות, מחאות חברתיות והפגנות סוערות המבקשות להעביר את מוקד הכוח אל העם, מוזיאון ישראל מציג תערוכה שבוחנת את זהות היחיד מול הזהות הקולקטיבית. איך מחלחלות סוגיות כמו האביב הערבי ו- Occupy Wall Stree אל האמנות העכשווית. התערוכה בוחנת כיצד נוצר הקולקטיב ומה השפעותיו על העולם, והיא כוללת יצירות שנרכשו לאחרונה על ידי מוזיאון ישראל בתחום האמנות עכשווית לצד עבודות מושאלות מרחבי העולם, המציגות מגוון רחב של נקודות מבט בהקשר המקומי והגלובלי.

בתערוכה יוצגו עבודות של פאבל אלטהמר, סיפריאן גייארד, מלני גיליגן, שילפה גופטה, סוזן הפונה, יואב חורש, סלה-מנקה, וולפנג טילמנס, דאן וו, נטליה זורבובה ועוד.

Pawel Althamer, born Poland 1967  Transaction, 2013  Mixed Media  פבל אלטהמר. נולד בפולין ב 1967. עסקה 2013. מתוך התערוכה גוף ראשון רבים 230 x 160 x 245 Gift of the British Friends of the Art Museums of Israel, London; Agnès and Edward Lee, London; Wendy Fisher, London; Anita and Poju Zabludowicz, London; Barbara and Richard Lane, New York  B14.0625

Pawel Althamer, born Poland 1967
Transaction, 2013
Mixed Media
פבל אלטהמר. נולד בפולין ב 1967. עסקה 2013. מתוך התערוכה גוף ראשון רבים
230 x 160 x 245
Gift of the British Friends of the Art Museums of Israel, London; Agnès and Edward Lee, London; Wendy Fisher, London; Anita and Poju Zabludowicz, London; Barbara and Richard Lane, New York
B14.0625

אוצרת: ריטה קרסטינג

תאריך נעילת התערוכה: 19/3/16

דירר וחברים: הדפסים מהרנסנאס הגרמני. יצירתו של אלברכט דירר, מהאמנים החשובים ביותר ברנסאנס הגרמני עומדת במרכזה של תערוכה זו, המתמקדת בחיתוכי העץ והתחריטים של האמן. גישתו החדשנית להדפסים השפיעה על דור שלם של אמנים שפעלו בנירנברג ומחוצה לה במחצית הראשונה של המאה ה-16: הנס באלדונג (המכונה גרין), גאורג פנז, האחים הנס סאבלד וברתאל בהאם, היינריך אלדגרבר אלברכט אלטדורפר ולוקס קרנך האב. התערוכה מציגה מבחר של כ-100 עבודות של דירר ובני תקופתו ומאפשרת הצצה להתפתחות אמנותית וגאונות יצירתית.

Albrecht Dürer, German, 1471–1528 Adam and Eve Engraving, 1504 The Vera and Arturo Schwarz Collection of Dada and Surrealist Art in the Israel  Museum אלברכט דירר. אדם וחוה. מתוך התערוכה דירר וחברים. מוזיאון ישראל ירושלים B99.1625 H: 248 mm;  W: 191 mm B1

Albrecht Dürer, German, 1471–1528
Adam and Eve
Engraving, 1504
The Vera and Arturo Schwarz Collection of Dada and Surrealist Art in the Israel
Museum
אלברכט דירר. אדם וחוה. מתוך התערוכה דירר וחברים. מוזיאון ישראל ירושלים
B99.1625
H: 248 mm; W: 191 mm
B1

אוצרת: טניה סירקוביץ

תאריך נעילת התערוכה: 23/1/16

 

מוזיאון ישראל בירושלים,

אתר המוזיאון: http://www.imjnet.org.il/

מודעות פרסומת