תגיות

,

אנסמבל בארוקדה – "פוליה"
יום רביעי, 30.3.16, 20:30
אודיטוריום ע״ש ליאון ומטילדה רקאנטי

בארקודה
עמית טיפנברון – ויולה דה גמבה, עיבודים וניהול מוזיקלי
יעלה אביטל – סופרן
שרה ריידי – נבל (בריטניה)
יקי ראובן – מנדולינה
מארי כרמון סימון – מנדולינה(ספרד)
אנדרס מוסטונן – כינור

תכנית הקונצרט:
דניאל פרסל – אוברטורה
הנרי פרסל – בס המטורפת – שיר טירוף
דניאל פרסל – אייר איטי – שאקון
הנרי פרסל – מוזיקה לזמן-מה (מתוך אדיפוס)

דניאל פרסל – אייר
גיאורג פרידריך הנדל – קונצ'רטו לנבל בסי במול מז'ור, רי"ה 294

אנונימי (ספרד) – מארטה, רודריגו מרטינס

מארן מארה – הפוליה הספרדית (עיבוד לתזמורת – עמית טיפנברון)

אנטוניו ויוולדי – קונצ'רטו לשתי מנדולינות בסול מז'ור רי"ו 532

שירים איטלקיים מהבארוק המוקדם

טרקוויניו מרולה – מטורף האדם

קלאודיו מונטוורדי – אבוי, אני נופל

וינצ'נצו קלסטאני – עלמה שכולה יופי
ארכאנג'לו קורלי – לה פוליה לכינור סולו ולבסו-קונטינואו

יוהאן סבסטיאן באך – מתוך קנטטת האיכרים, רי"ב 212
בארוקדה היא תזמורת המונה 12 חברים, כולם בוגרי אקדמיות למוזיקה מהמובילות בעולם ובעלי גישה רעננה וייחודית לקונצרטים ולמוזיקה קלאסית בכללותה. התזמורת נוסדה ב-2007 כאשר חבריה המייסדים ביקשו ליצור משהו שונה בנוף המוזיקלי. התזמורת מנוהלת באופן שוויוני ומשותף לכלל החברים בה, והנגינה מתבצעת על כלים תקופתיים שנבנו על ידי הנגנים עצמם.
בארוקדה היא הקול המשמעותי והייחודי ביותר כיום בתחום המוזיקה הקלאסית והבארוק בישראל. התפישה, הכלים, הנגנים והמאפיינים המיוחדים של הקבוצה יוצרים מכלול משובח וגדול יותר מסך חלקיו. מרכיב מהותי במצלול המיוחד הוא שימוש עשיר בכלי בסוקונטינואו כגון ויולה דה-גמבה, תאורבו, לאוטה, ויולונה, צ'מבלו וגיטרת בארוק. בנוסף, בארוקדה כוללת כלי סופרן סולניים כגון חליל, כינור, אבוב, חצוצרה וחלילית. קונצרט של בארוקדה משלב על פי רוב שירה בסגנון הבארוק המאופיינת בדקויות סגנוניות של הזמרים המבצעים.
ההרכב פועל ללא מנצח, דבר המאפשר יצירת דיאלוג אורגני בין הנגנים. בארוקדה אינה מגבילה עצמה לביצוע קונצרטים של מוזיקת בארוק ומוזיקה קלאסית אלא גולשת בהנאה ובעונג גם למחוזות של מוזיקה עממית, הרכב ג'אז, מוזיקה ישראלית בעיבודים מיוחדים ועוד. בארוקדה חרטה על דגלה את החיפוש המתמיד אחר דרכים חדשות להעשיר את עולם המוזיקה תוך כדי יצירת חוויה בלתי נשכחת לקהל.
בארוקדה מסמלת רוח חדשה בתחום המוזיקה בישראל ובעולם, אמנים צעירים שאוהבים את עבודתם,בונים את כלי הנגינה בעצמם, ומפיקים יחד אידיאל של צליל זך, שקוף, קצבי המחבר באופן מופלא בין מוזיקה מהבארוק, דרך מוזיקה קלאסית ועד למוזיקה הקלה. כל הופעה וקונצרט מאופיינים באנרגיות מיוחדות ובקשר יוצא דופן בין כלל נגני ההרכב לקהל.

על היצירות:

פוליה

פוליה (Follia) –  שיגעון / טירוף / אובדן-חושים / אקסטאזה / שטות / לכל זאת מוקדש הקונצרט שלנו.

בעוד שמעמדם ותנאי חייהם של חולי הנפש בתקופת הבארוק היה בלתי אנושי במונחים של החברה המודרנית, הרי שדווקא הטירוף עצמו הלהיט את דמיונם של היוצרים, האומנים והמלחינים. חוסר ההבחנה הזה בין מציאות לדמיון אפשר להם לתת דרור לכל הגחמות האומנותיות שלהם, ולצאת מכל המסגרות והמוסכמות. הרי למטורפים מותר הכל.

שירי טירוף אנגליים

באנגליה זכו שירי הטירוף למעמד מיוחד, לז'אנר של ממש שנקרא mad songs. שירים אלו הם מונולוגים ארוכים של מטורפים מייסורי האהבה, ובהם יש שינויים תכופים באופי ובטמפו ומעברים הרמוניים חריפים. מהזמר או הזמרת נדרש לשחק תפקיד תיאטרלי לחלוטין, עם הרבה חופש מוזיקלי ובימתי.

השיר בס המטורפת (mad Bess), הוא אחד השירים המפורסמים של פרסל, וגם אחד התובעניים ביותר, נקרא גם בס מבדלם (Bess of Bedlam), המתייחס לבית הסגר לחולי נפש ליד לונדון. הטקסט ההיסטרי מתאר את הזיותיה של בס המסכנה שהגיעה לבית החולים אחרי פרידה מהאהוב שלה. בהזיותיה מדמיינת בס את בית החולים כארץ ארקדיה המיתולוגית והפסטורלית, ובתוך תמונה זו צצים לפתע הבזקים של זכרון והכרה במציאות. התוצאה המוזיקלית קפריזית במיוחד.

השיר השני בחטיבה זו, מוזיקה לזמן מה, מתאר דווקא כיצד המוזיקה יכולה להרגיע את הסובלים, המתייסרים והמשוגעים. השיר לקוח מתוך מוזיקה לתיאטרון של פרסל, שנכתב למחזה אדיפוס.

בין שני שירים אלו ינוגנו פרקים אינסטרומנטליים של דניאל פרסל, אחיו (או בן-דודו) של הנרי.

הנבל – כלי המלכים

הנבל הוולשי, המוכר כנבל הבארוקי, הוא בעל שלוש שורות של מיתרים, דבר המאפשר נגינה בסולמות שונים, בהעדר פדאלים הקיימים בנבלים מאוחרים יותר.

הקונצ'רטו של הנדל יצא לאור בקובץ הכולל ששה קונצ'רטים לעוגב ותזמורת, אך נכתב במקור לנגן הנבל הוולשי וויליאם פאוול, כדי שיופיע איתו ביצירה "משתה אלכסנדר" של הנדל. ליצירה שלושה פרקים, והיא מייצגת את סגנונו המוקדם של הנדל.

דמויות בספרד – האם, התינוקת ושוטה הכפר

ברנסנס הספרדי יש רפרטואר עצום של שירים חילוניים המקובצים יחד בספרים הנקראים "קנסיונרו" (cancionero). מרבית השירים בהם נכתבו על-ידי מלחינים אנונימיים, וטקסטים רבים עוסקים בדמויות צבעוניות, בחיי הכפר והטבע וכמובן באהבה.

בתכניתנו שיר ערש ספרדי עתיק, והשיר העליז והקצבי על רודריגו מרטינס, רועה האווזים ושוטה הכפר. המנגינה על רודריגו מרטינס זכתה לפופולאריות רבה, ומלחינים נוספים השתמשו בה כבסיס לאילתור ולכתיבת ווריאציות.

וריאציות פוליה – קורלי ומארן מארה

פוליה היא לא רק שיגעון. היא גם צורה מוזיקלית – קו בס פשוט שמעליו מלודיה, אשר היווה בסיס לאילתור ולהלחנת וריאציות. ידוע לנו על יותר ממאה וחמישים מלחינים שכתבו יצירות המבוססות על הפוליה. מוצאה של הפוליה במוזיקה עממית מחצי האי האיברי, והיא נחשבת לאחת המנגינות העתיקות ביותר במוזיקה המערבית. באופן מפתיע, הפוליה עדיין קיימת במוזיקה העממית בפורטוגל, וניתן עד היום לשמוע נגני רחוב המנגנים את הפוליה.

שתיים מתוך מאות היצירות הללו ינוגנו בקונצרט – וריאציות לה פוליה של המלחין האיטלקי ארכנג'לו קורלי, מאבות הנגינה הסולנית בכינור, ווריאציות של המלחין הצרפתי מארן מארה, שכתב בארמונו של לואי ה-14 למלכת כלי הנגינה בחצר – הויולה דה גמבה.

 

הקונצ'רטו לשתי מנדולינות – ויולדי

למרות שמועד כתיבת הקונצ'רטו אינו ידוע לנו, ניתן לקבוע כמעט בוודאות שויולדי כתב אותו במסגרת עבודתו בבית-היתומות Ospedale della pieta בוונציה, שם עבד כמנהל מוזיקלי. היצירה היא דוגמה נדירה לכתיבה מקורית למנדולינות בתקופה. המנדולינה הוונציאנית בתקופתו של הנדל  דומה יותר ללאוטה בצורתה, וגם מכוונת בקווארטות כמו הלאוטה.

בשל המצלול המיוחד של היצירה, והאנרגיה הסוחפת בה, הפך הקונצ'רטו לאחת היצירות האהובות והפופולאריות של המלחין.

באיטליה – טירוף האהבה

ראשית הבארוק באיטליה העלה את המונודיות ואת הרצ'יטטיב, בהם זמר בודד שר בליווי צנוע של תיאורבו או צ'מבלו. לאור התפשטות הז'אנר, מלחינים רבים כתבו שירים כאלה – בהם מונטוורדי, מרולה וקלסטאני. השירים חילוניים וכולם עוסקים בטירוף האהבה. האוהב השר מתאר את עצמו כאילו הוא נופל, חש בפיק ברכיים, מלא בתשוקה וחסר אונים.

גם באך משתטה

קנטטת האיכרים של באך היא אחת הדוגמאות הנדירות למוזיקה קלילה, מצחיקה ומשעשעת של באך הגדול והרציני (בדרך-כלל). הקנטטת נכתבה לחגיגות יום הולדתו של הנסיך קרל היינריך פון דיסקאו, ששמו גם נזכר בסוף היצירה, ובה איכר אלמוני צוחק יחד עם אשתו על מנגנון גביית המיסים, ובסופו של דבר מהלל את דיסקאו. חלקים מהיצירה כתובים בדיאלקט סקסוני, המדגיש את הסלנג הכפרי של האיכרים.

                                                                                                                                      יזהר קרשון

Tel Aviv Museum of Art Present

 

 

e – program for concert no.4 -The Barrocade Series

 

Leon and Mathilde Recanati Auditorium

 

Wednsday,30.3.16, 20:30

Barrocade

"La Folia"

 

Amit Tiefenbrunn – Viola da gamba, Arrangements and Musical Director

Yeela Avital – Soprano

Sarah Ridy – Harp (UK)

Jacob Reuven – Mandolin

Mari Carmen Simon – Mandolin (Spain)

Andres Mustonen – Violin

 

מוזיאון תל אביב מציג

 

 

תכנייה אלקטרונית לקונצרט מס' 4 בסדרת בארוקדה

 

 

אודיטוריום ע"ש ליאון ומטילדה רקנאטי

 

יום ד', 30.3.2016, 20:30

אנסמבל בארוקדה

"פוליה"

 

עמית טיפנברון – ויולה דה גמבה, עיבודים וניהול מוזיקלי

יעלה אביטל – סופרן

שרה ריידי – נבל (בריטניה)

יקי ראובן – מנדולינה

מארי כרמון סימון – מנדולינה (ספרד)

אנדרס מוסטונן – כינור

 

Daniel Purcell

(1664-1717)

Overture

דניאל פרסל

(1717-1664)

אוברטורה

 

Henry Purcell

(1659-1695)

Bess of Bedlam (Mad Bess) – a mad song

הנרי פרסל

(1695-1659)

בס המטורפת – שיר טירוף

 

Daniel Purcell

(1664-1717)

Slow Air – Chaconne

 

דניאל פרסל

(1717-1664)

אייר איטי – שאקון

Henry Purcell

(1659-1695)

Music for a While (from Oedipus)

 

הנרי פרסל

(1695-1659)

מוזיקה לזמן-מה (מתוך אדיפוס)

Daniel Purcell

(1664-1717)

Air – Hornpipe

דניאל פרסל

(1717-1664)

אייר

 

16 Min. כ- 16 דק'
George Friedrich Handel

(1685-1759)

Harp Concerto in B-flat Major, HWV 294

12 Min.

 

Andante Allegro

Larghetto

Allegro Moderato

גיאורג פרידריך הנדל

(1759-1685)

קונצ'רטו לנבל בסי במול מז'ור, רי"ה 294

כ- 12 דק'

 

אנדנטה אלגרו

לרגטו

אלגרו מודרטו

 

Anonymous (Spain)

Maretamareta no'm faces plorar

Rodrigo Martinez

7 Min.

 

אנונימי (ספרד)

מארטה

רודריגו מרטינס

כ- 7 דק

Marin Marais

(1656-1728)

La Folie d'Espagne

(Orchestral arr. – Amit Tiefenbrunn)

10 Min.

מארן מארה

(1728-1656)

הפוליה הספרדית

(עיבוד לתזמורת – עמית טיפנברון)

כ- 10 דק

 

Antonio Vivaldi

(1678-1741)

Concerto for two Mandolins in G-Major RV 532

11 Min.

 

Allegro

Andante

Allegro

 

אנטוניו ויוולדי

(1741-1678)

קונצ'רטו לשתי מנדולינות בסול מז'ור רי"ו 532

כ- 11 דק

 

אלגרו

אנדנטה

אלגרו

Italian Songs from the Early Baroque

 

Tarquinio Merula (1595-1665) – Folle è ben

 

Claudio Monteverdi (1567-1643) –

Ohimé, ch'io cado

 

Vincenzo Calestani (1589 – after 1617) – Damigella tutta bella

10 Min.

 

שירים איטלקיים מהבארוק המוקדם

 

טרקוויניו מרולה (1665-1595) – מטורף האדם

 

קלאודיו מונטוורדי (1643-1567) –

אבוי, אני נופל

 

וינצ'נצו קלסטאני (1589-אחרי 1617) –

עלמה שכולה יופי

כ- 10 דק

Arcangelo Corelli

(1653-1713)

La Folia – for violin solo and Basso Continuo

12 Min.

 

ארכאנג'לו קורלי

(1713-1653)

לה פוליה לכינור סולו ולבסו-קונטינואו

כ- 12 דק

Johann Sebastian Bach

(1685-1750)

Excerpts from Peasant Cantata BWV 212

Sinfonia

Mer hahn en neue Oberkeet

Unser trefflicher lieber Kammerherr

Wir gehn nun, wo der Tudelsack

8 Min.

יוהאן סבסטיאן באך

(1750-1685)

מתוך קנטטת האיכרים, רי"ב 212

סינפוניה

יש לנו בעל בית חדש

כך נהלל כולנו

נלך נא בעקבות הצליל

כ- 8 דק