תגיות

,

אוקטובר יפני

פסטיבל "אקי-נו" הראשון לקולנוע יפני בישראל

הפסטיבל נוצר ומופק ע"י סינמטק חולון

ויציג את מיטב העשייה הקולנועית העכשווית ביפן בסינמטקים בארץ – חולון, ירושלים, ת"א חיפה והרצליה

30-18 באוקטובר 2016

 

בחודש אוקטובר ובחוה"מ  סוכות יתקיים לראשונה פסטיבל "אקי-נו" (סתיו) לקולנוע יפני בסינמטקים של חולון, ת"א, חיפה, הרצליה וירושלים.

 

הפסטיבל נוצר ומופק ע"י סינמטק חולון ויציג את מיטב העשייה הקולנועית העדכנית ביפן .מנהל אומנותי ואוצר: רוני מהדב-לוין (מנהל סינמטק חולון) בתמיכת  JAPAN FOUNDATION

 

זהו הפסטיבל השנתי הראשון שיציג את הסרטים המובילים העכשוויים מיפן מכל התחומים – עלילתי, תיעודי, אנימציה, מתח/אימה.  לצד פרויקטים שונים בישראל לאורך השנים שריכזו ואצרו תכניות קולנוע יפני, רטרוספקטיבות וקלאסיקות, זהו ניסיון ראשון  ליצור מסגרת לסרטים העדכניים שיצאו מיפן בחודשים האחרונים, פסטיבל שיהפוך לאירוע קבוע בלוח פסטיבלי הקולנוע בישראל.

 

הפסטיבל יציג השנה 9 סרטים כולם בהקרנות בכורה ארציות שיוצגו בכ-40 הקרנות ברחבי הארץ בנוסף לאירועים ייחודיים כמו סדנאות והרצאות מסביב לתרבות יפן ושיתוף פעולה עם מוזיאון העיצוב בחולון המציג את התערוכה של סטודיו העיצוב היפני "ננדו".

 

"הקולנוע היפני קטף בשנים האחרונות פרסים בינלאומיים רבים ונראה שגם אם אינו משחזר עדיין את תקופת הזהר במאה הקודמת, הוא בהחלט מייצר במאים נועזים, חדים ופורצי דרך שמצליחים להעביר בסרטיהם בלי התחנפות לקהל הבינלאומי את התרבות היפנית על גווניה השונים והזרים לעיתים לקהל הרחב. בפסטיבל הנוכחי הצלחנו להביא לקהל הצופים הישראלי כמה מהסרטים הבולטים מהקולנוע היפני העכשווי , רבים מהם זוכי פרסים בפסטיבלים החשובים בעולם, שמצליחים לייצג מגוון זא'נרים של הקולנוע היפני, מסרטי האימה והמתח, המיסטיקה, האנימציה ועד הדרמות המשפחתיות העדינות יותר שהקולנוע היפני נודע בהן", רוני מהדב-לוין, מנהל אומנותי.

 

הקולנוע היפני זוכה לתקופת לבלוב בשנים האחרונות ורוכש מחדש את מעמדו כקולנוע עשיר מדויק ומרתק ,עשרות שנים אחרי הליכתם של האוטרים היפנים אקירה קוראסאווה, יאסוזירו אוזו ולאחרונה הכרזתו של הייאו מיאזאקי על פרישתו.

בשנים האחרונות תעשיית הקולנוע היפני צוברת תאוצה הן בשוק המקומי (ב 2014 כמעט 60% מהכנסות בתי הקולנוע ביפן היו לסרטים יפנים) והן בשוק הבינלאומי, בפסטיבלים ובבתי הקולנוע המסחריים ברחבי העולם.

בשנים האחרונות , במאים יפנים זוכים להצלחה מסחרית גם בישראל , כמו : הירוקאזו קורי-אדה ("סיפור משפחתי") , נעמי קוואסה ("אן") וקיושי קוראסאווה.("טוקיו סונטה" ).

 

הפסטיבל נתמך על ידי THE JAPAN FOUNDATION אשר מקדמת תרבות יפנית בעולם ובתיאום עם שגרירות יפן בישראל.
אירוע הפתיחה יתקיים בסינמטק חולון ב -18.10.16, במעמד שגריר יפן בישראל מר קוג'י טומיטה וראש עיריית חולון מר מוטי ששון .

 

 

ואלה סרטי הפסטיבל:

הפסטיבל יפתח בהקרנת טרום בכורה בישראל של הסרט:

 

לאחר הסערה

After the Storm

Umi yori mo mada fukaku

 

בימוי: הירוקאזו קורה-אדה Hirokazu Koreeda

משחק: הירושי אבה, יוקו מאקי, טאיו יושיזוואה

פסטיבלים: קאן, מלבורן, טורונטו, לונדון 2016

 

ריוטה, סופר מתוסכל שזכה בתחילת דרכו בפרס יוקרתי ומאז לא מצליח לשחזר את תהילת העבר, עובד למחייתו כחוקר פרטי בתקווה למצוא את הסיפור הבא. בשל בעיית הימורים הוא מתקשה לשלם את דמי המזונות עבור בנו, והיחסים עם בני המשפחה רחוקים מלהיות מזהירים. כאשר סופת טייפון מתקרבת לחופי יפן, משפחתו המפוצלת מתכנסת למחסה זמני בבית אמו. עתה, כשבני המשפחה שרויים יחדיו, ריוטה ינסה בכל מאודו להחזיר את חייו למסלול, ולמצוא את מקומו בחיי בנו. סרטו החדש של קורה-אדה ("סיפור משפחתי", "אחותנו הקטנה"), מבכירי הבמאים בקולנוע היפני העכשווי, אשר הוקרן בבכורה עולמית בפסטיבל קאן השנה ממשיך את התמה המרכזית בסרטיו מן השנים האחרונות – העיסוק במרחב המשפחתי. "לאחר הסערה" בוחן בצורה עדינה את מערכות היחסים המורכבות בין הורים לילדים, ונע בין הקומי לדרמטי תוך שרטוט דיוקן מלא חמלה של גיבוריו.

יפן 2016, 117 דקות, יפנית, כתוביות בעברית ואנגלית

באדיבות יונייטד קינג

עוד בפסטיבל:

 

הרמוניום

Harmonium

Fuchi ni tatsu

בימוי: קוג'י פוקאדה Kôji Fukada

משחק: מריקו טשוצוי, טדאנובו אסאנו, קאנג'י פורוטאצ'י

פסטיבלים: קאן 2016, פרס חבר השופטים "מבט מסויים", מלבורן, טורונטו

harmonium-5e3a9912-__-2016-fuchi-ni-tatsu-film-partners-comme-des-cinemas

harmonium-5e3a9912-__-2016-fuchi-ni-tatsu-film-partners-comme-des-cinemas

טושיו מעסיק את יאסאקה, מכר ותיק, כעובד זמני בבית המלאכה שלו ואף משכן אותו בביתו, בו הוא מתגורר עם אשתו ובתו. לצד ההיקסמות מאישיותו של הזר, שהצטרף זה עתה למרחב המשפחתי, מתחילה אקי, אשתו של טושיו, לחשוד בעברו של הדייר ובנסיבות שהובילו את טושיו  בעלה להעסיקו. קוג'י פוקאדה, מהיוצרים המקוריים והמרתקים בקולנוע היפני העכשווי, יוצק לתוך הדרמה המשפחתית, אחד הז'אנרים המרכזיים בקולנוע היפני, אלמנטים הלקוחים מז'אנר סרטי המתח, ורוקח דרמה אניגמטית ומסוגננת, המתפרשת על פני שני פרקי זמן, שזכתה בפרס חבר השופטים במסגרת "מבט מסוים" בפסטיבל קאן האחרון.

יפן, צרפת 2016, 118 דקות, יפנית, כתוביות בעברית ובאנגלית

 

 

קריפי

Creepy

Kurîpî: Itsuwari no rinjin

 

בימוי: קיושי קוראסאווה Kiyoshi Kurosawa

משחק: הידטושי נישיג'ימה, יוקו טקאוצי, טרויוקי קאגאווה

פסטיבלים: ברלין, הונג-קונג, סיאטל, זוכה פרס הבימוי פסטיבל פנטסיה 2016

.

לאחר תקרית טרגית, הבלש טאקאקורה פורש מעבודתו במשטרה, עובר להתגורר עם אשתו בפרברים ומרצה באוניברסיטה בחוג לקרימינולוגיה. חייו השלווים מופרים כאשר בלש עמית לשעבר מבקש את עזרתו כקרימנולוג בפענוח מקרה העלמות בלתי פתור. טאקאקורה שוקע מהר ובעניין בחקירת המקרה ובמקביל מגלה התרחשויות מוזרות קרוב מאוד לביתו החדש. סרטו החדש של המאסטר היפני, קיושי קוראסאווה ("טוקיו סונטה", "מסע אל החוף"), ששניים מסרטיו יוצגו בפסטיבל, הינו אחד הבמאים המוערכים בקולנוע היפני העכשווי, שיצירתו מתנהלת לרוב במחוזות האימה תוך שימוש מופלא באמצעי המבע הקולנועי, הוא מותחן אימה מסוגנן וטורד מנוחה, המעורר שאלות אודות הקיום בחברה המודרנית בכלל ועל אופיה של החברה היפנית בפרט.

יפן 2016, 130 דקות, יפנית, כתוביות בעברית

 

 

מסע אל החוף

Journey to the Shore

Kishibe no tabi

בימוי: קיושי קוראסאווה Kiyoshi Kurosawa

משחק: ארי פוקאצו, טדאנובו אסאנו, מסאו קומצו

פסטיבלים: קאן 2015, פרס הבימוי "מבט מסויים", טורונטו, ניו-יורק, בושאן 2015

 

יושוקה, בעלה של מיזוקי, טבע בים לפני שלוש שנים. כעת לפתע הוא שב, והיא לא נראית מופתעת במיוחד. הוא מבקש ממיזוקי לבוא עמו למסע שבאמצעותו כך היא מקווה תלמד להבין לאן נעלם בשלושת השנים האחרונות אך במקום זאת הדרך המשותפת תוביל אותם למחוזות בלתי צפויים.  קיושי קוראסאווה ("טוקיו סונטה", "קריפי"), הבמאי רב האמן הוותיק, מגיש יצירה מרגשת להפליא, המבוססת על רומן מאת קאזומי יאמוטו. הסרט עוסק בעדינות רבת עוצמה באובדן, אבל וישועה באמצעות עלילה מפותלת, דימויים מפעימים וסיפור ששורשיו נטועים עמוק בתרבות ובמיסטיקה היפנית.

יפן 2015, 128 דקות, יפנית, כתוביות בעברית ובאנגלית

 

 

התעלומה של האנה ואליס

The Murder Case of Hana & Alice

Hana to Arisu satsujin jiken

בימוי: שונג'י איוואי  Shunji Iwai

משחק: יו אוי, אן סוזוקי, שוקו אידה

פסטיבלים: אנסי, שנחאי

 

אנימציה. אליס בת ה-14 מתקשה להסתגל לבית ספרה החדש, ומעדיפה להתמקד בתעלומה שאופפת אותו – היעלמותו של תלמיד שלמד בכיתתה בשם יודה. היא מקבלת עזרה בלתי צפויה מהאנה, ילדה מתבודדת מהבית השכן שלא יצאה מביתה מאז היעלמותו של יודה. והשתיים פוצחות במסע בלשי רצוף תלאות.

"התעלומה של האנה ואליס", שהוקרן בפסטיבל אנסי 2015, הוא דרמת התבגרות רבת קסם ושופעת הומור לצעירים ומבוגרים מאת הבמאי שונג'י איוואי, והמשך לסרטו "האנה ואליס" (2004). אופן עשייתו, אנימציית רוטוסקופ, טכניקה המבוססת על יצירת אנימציה מווידאו קיים, מאפשר לכוכבות הסרט הקודם לשחק את הנערות ולהעניק לדמויות את קולן.

יפן 2015, 100 דקות, יפנית, כתוביות בעברית ואנגלית

מתאים  לגילאי 9+

 

יער קטן

Little Forest

בימוי: ג'וניצי מורי Jun'ichi Mori

משחק: אי האשימוטו, מאיו מאצ'וקה

פסטיבלים: ברלין, טורונטו 2015

לאחר תקופת מגורים בעיר הגדולה, איצ'יקו חוזרת לכפר הולדתה, קומורי, השוכן בהרים במחוז טוהוקו. ללא סופרמרקט או חנויות נוחות בקירבתה, עיקר תזונתה של איצ'יקו מגיע מן האדמה, מהגידולים והעצים שבסביבה והדגה שבנהר. "יער קטן", צולם במשך שנה ומחולק לארבעה חלקים בהתאם לחילופי העונות. הסרט עוקב אחר החיים הפשוטים ומלאי המשמעות של נערה המבשלת מטעמים מן המרכיבים העונתיים המקיפים אותה. בקיץ משקה אורז מותסס צונן, בסתיו תבשיל אורז והאגוזים מן ההרים, בחורף תבשילי קדירת ברווז חמים ובאביב לביבות כרוב קלות. בארבעה פרקים מרהיבים ביופיים ומעוררי תאבון, בסגנון שנע בין עלילה לתעודה, היצירה "יער קטן" מציע הסתכלות מעוררת השראה על הטבע כמספק את הצרכים הקיומיים ועל המטבח היפני הכפרי מזווית שלא נחשפים אליה רבות, לצד סיפור עדין על החיים בכפר מבודד בהרים.

 

הסרט יוקרן בשני חלקים – כל חלק שני פרקים:

יער קטן | קיץ, סתיו | יפן 2015, 111 דקות, יפנית, תרגום לעברית

יער קטן | חורף, אביב | יפן 2015, 120 דקות, יפנית, תרגום לעברית

 

 

א-קאפלה

A cappella

Mubansô

בימוי: היטושי יאזאקי Hitoshi Yazaki

משחק: ריקו נומה, סוסק איקאמטצו, טוקאמי סייאטו, נינה אנדו

פסטיבלים: גוטנברג, ניפון קונקשן – פרנקפורט, 2016

 

סוף שנות השישים, העיר סנדאי, יפן. קיוקו היא תלמידת תיכון פעילה חברתית, היוזמת יחד עם חברותיה מחאה נגד התלבושת האחידה הנהוגה בבית ספרה, ומשם ממשיכה להשתתף במחאות התקופה הבוערת ביפן למורת רוחו של אביה. יום אחד, לאחר הפגנה שגולשת לאלימות היא נמלטת ל"א-קפלה", בית קפה למוסיקה קלאסית השוכן במרתף, פוגשת את ווטרו, ומתאהבת. אולם, מערכת היחסים בין הזוג האוהב תיתקל במהמורות לא צפויות. היטושי יאזאקי מגיש עיבוד נוסטלגי ומרגש לרומן מאת מריקו קיוקה, שבמרכזו סיפור התבגרות והתפכחות של נערה חדורת אידיאלים הנפגשת עם החיים עצמם על סך מורכבותם.

יפן 2016, 132 דקות, תרגום לעברית

 

 

להיות טוב

Being Good

Kimi wa iiko

בימוי: מיפו או Mipo Oh

משחק: צ'יזורו איקוואקי, אמון קאבה, מיצ'י קיטה

פסטיבלים: מוסקבה, בושאן 2016

אוקאנו, מורה בבית ספר יסודי, שזו לו שנת הלימודים הראשונה, מוטרד מן האופן בו הוא צריך לטפל בבעיות שונות כמו הורים כועסים, בריונות ואלימות במשפחה; מאסאמי היא אם מותשת שלא מצליחה לשמור על שלוותה אל מול ילדתה בת ה-3, ונוהגת להכות אותה. אקיקו הקשישה מתמודדת עם דמנציה קלה. היא גרה לבד ונהנית משיחה יומית עם ילד בעל צרכים מיוחדים, המברך אותה לשלום מדי בוקר;

"להיות טוב" מאת הבמאית מיפו או, זוכה פרס NETPAC בפסטיבל מוסקבה 2015, נוגע בנושאים עוכרי שלווה ומודחקים בחברה ברגישות מלאת חמלה ובאדיבות אין קץ.

יפן 2015, 121 דקות, יפנית, תרגום לעברית ולאנגלית