תגיות

"ערבית בדרום מזרח אסיה? כן!"

התפשטות דת האסלאם והתרבות הערבית השפיעו רבות על מדינות בדרום-מזרח אסיה. מזה כמה מאות שנים, ניתן לראות ולשמוע את ההשפעה התרבותית של האסלאם והשפה הערבית באינדונזיה, בסינגפור ובמלזיה.
ומנגד, גם התרבות המקומית עיצבה והשפיעה משמעותית על תרבות האסלאם באזור.

ההשפעות ההדדיות ונוכחות השפה הערבית במרחב זה הם נושא הרצאתה של
פרופ' רונית ריצ'י: "ערבית בדרום מזרח אסיה? כן!".

לאחריה תתקיים סדנת התנסות ייחודית בקליגרפיה יפנית מסורתית בהדרכת ד"ר גלית אבימן, חוקרת אמנות ותרבות יפנית.

יום שני, 2 בינואר, מוזאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח בבאר שבע, ב- 10:00 בבוקר

במסגרת סדרת המפגשים בתערוכה "מכתוב- קליגרפיה מסורתית ועכשווית בין מזרח למערב", במוזאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח בבאר שבע, תתקיים ביום שני, ב- 2 בינואר, הרצאתה של פרופ' רונית ריצ'י
"ערבית בדרום מזרח אסיה? כן!" וסדנת התנסות ייחודית בקליגרפיה יפנית בהדרכת ד"ר גלית אבימן חוקרת אמנות ותרבות יפנית.

צילום יורם אלפסי. עבודתו של האמן היפני קזואו אישיאי

צילום יורם אלפסי. עבודתו של האמן היפני קזואו אישיאי

ההרצאה של פרופ' רונית ריצ'י, "ערבית בדרום מזרח אסיה? כן!", תעסוק בהתפשטות דת האסלאם והשפה הערבית והשפעתן על מדינות דרום-מזרח אסיה כמו אינדונזיה, סינגפור ומלזיה. פרופ' ריצ'י תדון במספר שאלות מרכזיות, בניהן: כיצד הגיעה הערבית מהמזרח התיכון לדרום-מזרח אסיה? כיצד השפיעה שפה זו על שפות מקומיות בצורתן המדוברת? מה הייתה השפעת הערבית על כתיבת ספרות, שירה והיסטוריה? כיצד יכול חקר התפשטות אלמנטים של הערבית לאזור חדש ללמד אותנו על תהליכים תרבותיים רחבי היקף?.

פרופסור רונית ריצ׳י מלמדת בחוגים ללימודי אסיה ומדע הדתות באוניברסיטה העברית. תחומי המחקר וההוראה שלה הם ספרות אסלאמית בדרום, ודרום-מזרח אסיה, כתבי יד במלאית וג׳אווית, לימודי תרגום והיסטוריה אינדונזית.

 

בסדנת האמנות עם ד"ר גלית אבימן, תתאפשר התנסות אישית בטכניקת ציורי הדיו היפניים כפרקטיקה מדיטטיבית, לצד היכרות עם ההיסטוריה והתרבות היפנית. הסדנה מתאימה לכל אדם שמבקש לייצר לעצמו סביבה של שקט והתבוננות, וחווית יצירה שונה וייחודית.

 

ד"ר גלית אבימן, היא חוקרת אמנות ותרבות יפן. היא חייתה ביפן כ-10 שנים ולמדה ציורי דיו עם מאסטרים יפניים, ותרגלה זן במנזר זן שבקיוטו. ביפן היא סיימה את לימודי התואר השני; את לימודי הדוקטורט השלימה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בשיתוף עם אוניברסיטת קיוטו, ואת הפוסט-דוקטורט סיימה במכון ללימודי יפן בהרווארד. בשנת 2004 יצא לאור ספרה, Zen Paintings in Edo Japan. כיום היא מרצה באוניברסיטאות בארץ, ומעבירה סדנאות מגוונות על זן בודהיזם וציור מדיטטיבי.

 

הסדרה מתקיימת בשיתוף עם המרכז לחקר המרת דת ומפגשים בין–דתיים באוניברסיטת בן–גוריון בנגב וביוזמתה של הד"ר קרן אבו הרשקוביץ.

img-20161116-wa0005

התערוכה "מכתוב- קליגרפיה מסורתית ועכשווית בין מזרח למערב", מציגה את אמנות הקליגרפיה המסורתית בשפה הערבית – מאבני היסוד של תרבות האסלאם – ובמקביל שילובה באמנות העכשווית. בתערוכה נחשף עולם סודי של קמעות שנכתבו לצרכי הגנה ולריפוי, וצירופי אותיות שיוחסו להם כוחות מאגים, ויצירות בעלות תוכן דתי המציגות דמויות בכתב ציורי, וזאת למרות האיסור האסלאמי על ציור דמויות בהקשר דתי. לצד אלו, מארחת התערוכה עבודות אמנות עכשווית המשלבות את אמנות הכתיבה.

תשלום למפגש בודד: 35 ₪ וכולל כניסה למוזאון וכיבוד.
                            אתר המוזאון: http://www.ine-museum.org.il , טלפון: 08-6993535.

מודעות פרסומת