תגיות

,

האופרה הישראלית בהפקה חדשה של

"מאדאם בטרפליי" מאת פוצ'יני

בניצוחו של דניאל אורן

ובבימויו של הבמאי היפני קייטה אסארי

בהפקה של בית האופרה לה סקאלה ממילאנו

 15.7.17-28.7.17

בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ') בת"א

"מאדאם בטרפליי" האופרה האהובה של ג'קומו פוצ'יני, תעלה בהפקה חדשה בישראל, שנוצרה במקור לבית האופרה לה סקאלה במילנו. על האופרה ינצח דניאל אורן, מנהלה המוסיקלי של האופרה הישראלית . הבמאי היפני החשוב  קייטה אסארי, יציג בהפקה זו מבט מיוחד לאופרה הנובע מתוך התרבות היפנית, בשונה מהפקות הרבות של אופרה זו המציעות מבט מערבי על התרבות היפנית.

באופרה ישתתפו מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של איתן שמייסר, תזמורת האופרה – התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון וסולנים מהארץ ומחו"ל.

האופרה תועלה בתאריכים 15.7.17-28.7.17 בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ') בת"א.

יחצ

"מאדאם בטרפליי'"האופרה שהלחין פוצ'יני והמבוססת על סיפור קצר של ג'ון לותר לונג, היא אולי האופרה המפורסמת ביותר שנכתבה אי פעם. שמה של האופרה הולך לפניה לא רק בקרב חובבי אופרה מושבעים ורבים מכירים כמה מהאריות מתוכה שהפכו לסימן ההיכר של הדיוות האופראיות הגדולות.  סיפורה של "מאדאם בטרפליי" מבוסס על יומני מסע שנכתבו על ידי נוסעים שהתלוו למסעות הצי האמריקאי. לפי המנהג היפני באותם ימים יכלו חיילים זרים להינשא לבנות המקום ואף לבטל את הנישואים בכל עת שיחפצו. מקשרים אלה נולדו תינוקות רבים שגדלו ללא האב שחזר למולדתו. "מאדאם בטרפליי" הוא סיפורה של נערה יפנית שמתאהבת בפינקרטון, קצין צי אמריקאי, נישאת לו, יולדת את בנו ומגלה עם בואו לאחר שלוש שנות היעדרות שהוא נישא לאישה אמריקאית. היא מחליטה לשמור על כבודה ונוטלת את חייה בידיה כאשר בנה הקטן נותר עם אביו ואשתו.

פוצ'יני נמשך לאקזוטיקה של המזרח הרחוק ושילב במוסיקה של "מאדאם בטרפליי" נעימות מתוך ההמנון היפני לאחר שהעמיק ללמוד על המוסיקה היפנית מאשת השגריר היפני באיטליה.

יחצ

הבמאי היפני קייטה אסארי, נחשב ביפן לחלוץ תרבותי שכן היה הראשון להביא מחזות זמר אמריקאים אל הבמה היפנית ולחשוף אליהם את הקהל המקומי. כאשר ביים את "מאדאם בטרפליי" עבור תיאטרון לה סקאלה – שאף לעשות את ההפך: יחד עם הצוות שלו, מחייה אסארי, את הכפר היפני, סמליו ומסורותיו – על במה מערבית ובעבור עיניים מערביות. התוצאה היא הפקה שחוגגת את התרבות היפנית מפרספקטיבה של "מישהו מבפנים", עם מגע עדין ומלא כבוד למסורת אותה הוא מנסה לתאר. העיצוב הוויזואלי מרהיב ביופיו אך שומר על פשטות ואיפוק בעודו מציג אלמנטים יפניים גרפיים, אופנתיים וארכיטקטוניים. כך לדוגמא, בית הכפר בו חיה בטרפליי, שנבנה לנגד עיני הקהל בתחילת ההצגה או טקסים ומנהגים יפניים המשולבים כחלק מהבימוי. בסצנת החתונה של בטרפליי ופינקרטון למשל, ניתן לזהות את תפקידן המרכזי של הדמויות הנשיות שמקיפות את בטרפליי (אמה, סבתא ודודתה) כפי שהמסורת היפנית מחייבת. בפתיחת המערכה השלישית, משלב קייטו "ריקוד צללים", יפני מסורתי שמבוצע על ידי רקדנית יפנית מסורתית. יחד עם המוטיבים היפניים העממיים בקומפוזיציה ובתזמור של פוצ'יני – הכפר היפני מרגיש מוחשי מתמיד.

בהפקות רבות אחרות, בטרפליי מגולמת כאישה יפנית כפי שנתפסה במערב: יפה, עדינה, כנועה וצנועה. היא מקריבה הכל עבור הגבר המערבי בו היא מאוהבת: היא מוכנה לוותר על הדת והמורשת שלה, על חיים לצד בנה כדי לאפשר לו חיים טובים יותר באמריקה  ולבסוף – על חייה, כאשר היא מתאבדת באקט החרקירי הסימבולי בסופה של האופרה.

מאדאם בטרפליי_צילום יחצ

בהפקה של אסארי,  בטרפליי היא גיישה וותיקה, אלגנטית ומלאת עצמה בהתאם לתרבות היפנית המסורתית שבה תפקיד הגיישה נחשב לתפקיד הנשי הנעלה ביותר. גיישה בכירה לומדת ומתמחה שנים רבות תוך פיתוח מיומנויות מתוחכמות ומורכבות המביאות את עבודתה לרמת אמנות ממש. וכך מגיש אסארו לקהל המערבי הזדמנות לצפייה בהפקה מסוגננת המפגישה אותו עם  מאדאם בטרפליי כפי שאסארי ראה אותה – אצילית, מרשימה ושלמה עם בחירותיה.

הסולנים בהפקה זו הם: מאדאם בטרפליי: סוזנה ברנקיני, שוויי סאן ואירה ברטמן. פינקרטון: נג'מדין מבליאנוב, מתאו ליפי שרפלס: יונוץ פאסקו, ולדימיר בראון, סוזוקי: פרנצ'סקה פרנצ'י, שי בלוך, קיית: ענת צ'רני, מיכל דורון, גורו: אלאסדיר אליוט, יוסף ארידן,  בונזה: קרלו סטריולי, ימדורי: נח בריגר,  עודד רייך,  נציב קיסרי: עודד רייך, יאיר פולישוק, רשם נישואין: אנטולי קרסיק.

 

שבת 15/07/2017 21:00, ראשון 16/07/2017 20:00, שלישי 18/07/2017 20:00, רביעי 19/07/2017 20:00, חמישי 20/07/2017 20:00, שישי 21/07/2017 13:00, שבת 22/07/2017 21:00, שני 24/07/2017 20:00, שלישי 25/07/2017 20:00, שישי 28/07/2017 13:00

השירה באיטלקית

כתוביות תרגום מוקרנות בעברית ובאנגלית

משך המופע: כשלוש שעות

מחירי כרטיס: ₪ 190- 470 ₪

שעה לפני תחילת כל מופע מתקיימת הרצאת מבוא באורך כחצי שעה באולם, הכניסה להרצאה חינם לבעלי הכרטיס באותו הערב.

להזמנת כרטיסים: 03-692777

www.israel-opera.co.il

 

Madamma Butterfly

Libretto: Luigi Illica & Giuseppe Giacosa after a drama by David Belasco based on a short story by John Luther Long

 

 Conductor  Daniel Oren
 Director  Keita Asari
 Revival Director  Michiko Taguchi
 Set Designer  Ichiro Takada
 Costume Designer  Hanae Mori
 Lighting Designer  Filibeck Marco

 

  Cio Cio San Susanna Branchini
  Xiuwei Sun
  Ira Bertman
 Pinkerton Najmiddin Mavlyanov

Matteo Lippi

 Sharpless Ionut Pascu
  Vladimir Braun
 Suzuki Francesca Franci
  Shay Bloch
 Kate Anat Czarny
  Michal Doron
 Goro Alasdair Elliott
  Joseph Aridan
 The Bonze Carlo Striulli
 Yamadori Noah Briger
  Oded Reich
  Imperial Commissioner Oded Reich
Yair Polishook
 Official Registrar Anatoli Krasik


The Israeli Opera Chorus
Chorus Master: Ethan Schmeisser


The Opera Orchestra – The Israel Symphony Orchestra Rishon LeZion

 

A production of the La Scala Opera House, Milan

 

Sung in Italian
English and Hebrew Surtitles
Translation: Israel Ouval

 

Tickets Price

 PREMIÈRE   210, 280, 345, 420, 470 NIS
 SUN-FRI   190, 252, 319, 388, 438 NIS
 SAT    207, 269, 334, 404, 453 NIS

 

* 16.7 – The performance is dedicated to Dan David

 

מודעות פרסומת