תגיות

,

רטרוספקטיבה ליוצר הקולנוע, הבמאי ,התסרטאי והסופר

 אינגמר ברגמן בסינמטק ירושלים

החל מ ה 19.2.18

שנת 2018 הוכרזה בעולם כשנת ברגמן, לציון 100 שנים להולדתו של הבמאי שנחשב בעיני רבים כיוצר הקולנוע הגדול מכולם. סינמטק ירושלים מצטרף לחגיגה העולמית ויקדיש רטרוספקטיבה לכל סרטיו העלילתיים של המאסטר השבדי החל מאמצע פברואר ועד סוף שנת 2018 .

במהלך החודשים פברואר מרץ יוקרנו סרטיו המוקדמים של ברגמן. בהמשך השנה – בין מאי לאוגוסט – יוקרן היבול של שנות החמישים והשישים (הסרטים המפורסמים ביותר) ולקראת סוף השנה יוקרנו עבודותיו המאוחרות.

תוכנית הרטרוספקטיבה אורגנה ע"י סינמטק ירושלים בסיוע קרן ברגמן ומכון הקולנוע השבדי, ותוצג בחמישה סינמטקים בישראל: תל אביב, חיפה, חולון, הרצליה וכמובן ירושלים.

Kollationering av ETT DRÖMSPEL
Premiär på Kungl.Dramatiska Teaters Lilla scen 1986
צילום מיחסי ציבור לפידות
Bergman_004_LO_Foto Bengt Wanselius © Bengt Wanselius

ארנסט אינגמר ברגמן נולד באופסולה (14.07.1918) ומת באי פארו (30.07.2007). ברגמן היה במאי ותסריטאי קולנוע, במאי תיאטרון, סופר, מנהל תיאטרון ודרמטורג. במהלך חייו כתב וביים כשישים סרטים, 170 הפקות תיאטרון ומעל 100 מאמרים וספרים. בין יצירותיו הידועות ביותר הסרטים "החותם השביעי", "תותי בר", "מעיין הבתולים", "השתיקה", "פרסונה", "זעקות ולחישות", "פאני ואלכסנדר", והן האוטוביוגרפיה "לטרנה מגיקה".

בכל עבודותיו עוברים כחוט השני ואריאציות על הנושאים המרכזיים, שבעצם מבטאים את חוסר יכולתם של בני האדם לתקשר ביניהם – משפחות לא מתפקדות, אמנים כושלים המתעללים בסביבתם ומעל הכל היעדרותו של האלוהים.

סרטיו של ברגמן מתרחשים כמעט כולם בשבדיה, והחל משנת 1961 בה צולם "מבעד הזכוכית האפילה" כמעט כולם צולמו באי הקטן פארו. מעבר להערכת הביקורת הבינלאומית בזכות מורכבות הנושאים והשפה הקולנועית הייחודית והעשירה, סרטיו זכו להצלחה מסחרית בינלאומית החל משנות החמישים בגלל ההיקסמות מ"האקזוטיקה הסקנדינבית": שפה מסתורית, טבע בראשיתי, נשים בלונדיניות, עירום ומיניות "טבעית".

במהלך הקריירה הארוכה הקפיד ברגמן לעבוד עם אנשים קבועים. הבולטים באנסמבל של ברגמן הם הצלם סוון ניקוויסט, השחקנים מקס פון סידוב, ליב אולמן וביבי אנדרסון ומעצב התלבושות מאגו.

היחסים בין חייו של אמן לעבודתו במקרה של אינגמר ברגמן מסובכים ביותר ומאתגרים. באינספור ראיונות וכמובן באוטוביוגרפיה "לטרנה מגיקה" ברגמן תמיד התייחס להשפעת ילדותו על תפיסתו האמנותית.

הסרטים שיוקרנו במהלך פברואר :

"משבר" , Crisis , שבדיה 1946

נלי בת ה-18 גרה בעיירה שלווה עם אמה המאמצת. כאשר אמה הביולוגית לוקחת אותה לטובת חיים תוססים בעיר הגדולה, היא פוגשת בג'ק, מחזר שטני של אמה.                                          יום ב', 19.02, 18:00 (93 דקות. שוודית, תרגום לעברית)

"גשם יורד על אהבתנו" It Rains on Our Love , שבדיה 1946

דויד השתחרר זה עתה מבית הכלא. מגי שפעם חלמה להיות שחקנית, נושאת ברחמה תינוק של אב לא ידוע. הם נפגשים במקרה בתחנת הרכבת, לשניהם אין גרוש, ומחליטים לפלוש לבית קיץ נטוש

יום ד', 21.02, 19:00 (95 דקות. שוודית, תרגום לעברית)

"ספינה להודו A Ship to India " , שבדיה 1947

סרטו השלישי של אינגמר ברגמן מבוסס על מחזה מאת מרטין סדרהיילם – יצירה קאמרית במרכזה עומדות ארבע דמויות. ברחובותיה הנטושים של עיר נמל, מחפש יוהנס אחר סאלי, אהובתו האבודה. הוא נזכר בימים שבהם החלה אהבתם לפרוח. שתי הדמויות האחרות הן של הורי יוהנס, שעל ספינתם הכירו השניים. האב, קפטן הספינה העריץ, ואמו הסמרטוטית.

יום ה', 22.02, 18:30 (102 דקות. שוודית, תרגום לעברית)

"מוסיקה באפילה" Music in the Darkness  ,, שבדיה 1948

סרטו הרביעי של אינגמר ברגמן מאפשר לו לדון בנושא האהוב עליו – הבדידות. העלילה הסנטימנטאלית עוקבת אחר צעיר שהתעוור בתאונת ירי במהלך שירותו הצבאי וסיפור נישואיו לבת-ליוויתו דלת האמצעים. ברגמן ממשיך לעסוק באהבה צעירה ובקשייה, בתחושת הבדידות הגברית ובקושי למצוא את מקומך בחברה

יום א', 25.02, 18:00 (85 דקות. שוודית, תרגום לאנגלית ועברית)

"נמל בית " Port of Call , שבדיה 1948

פערי הדורות ואשמת המבוגרים – אלה הנושאים העומדים במרכז סירטו החמישי של אינגמר ברגמן. גרטרוד היא צעירה טהורה המאמינה – בעידוד אמה הפוריטנית – בעתיד אישי קודר ואומלל. התחושה הזו גוברת נוכח גורלה הטרגי של ידידה שמתה במהלך ביצוע הפלה. . הביקורת של התקופה, התלהבה מ"נמל בית" והכתירה אותו לאחד הסרטים השוודים הטובים בכל הזמנים.

יום ב', 26.02, 18:00 (99 דקות. שוודית, תרגום לעברית)

"צמא" , Thirst , שבדיה 1949

מבט מריר על חיי הנישואין המבוסס גם על אירועים אוטוביוגרפיים – סירטו הנרקיסיסטי ביותר של ברגמן עוסק בנושאים האהובים עליו: בדידות, קשיי הקיום והיחסים בין המינים. זוג נשוי עושה את דרכו ברכבת מבזל לשטוקהולם. האשה משחזרת בדמיונה את פרשיית האהבים שלה עם ימאי והגבר מנסה להשוות במוחו בין אשתו הנוכחית ובין זו הקודמת. בסופו של דבר מגלים השניים ש"גהינום יחד עדיף על גהינום בנפרד".

יום ג ' 27.02 18:00  (88 דקות. שוודית, תרגום לעברית ואנגלית)