תגיות

, , , ,

הסימפונית ראשון לציון מציגה:

"חגיגה משולשת"

בקונצרט יוצא דופן שלישיית הסולנים מגיעים ממשפחת מאיסקי. לילי וסשה ביחד עם אביהם, מישה, ינגנו את הקונצ'רטו המשולש מאת בטהובן לפסנתר, לכינור, לצ'לו ולתזמורת. מישה, זוכה תחרות צ'ייקובסקי הבינלאומית הוא אחד מהצ'לנים המפורסמים והמשפיעים בעולם

maisky trio – bernard rosenberg1

בתכנית:

  • הפתיחה לאופרה "העורב הלקחן" מאת גו'אקינו רוסיני
  • קונצ'רטו לצ'לו מאת בנימין יוסופוב
  • קפריצ'יו איטלקי אופ' 45 מאת צ'ייקובסקי
  • קונצ'רטו לפסנתר, לכינור, לצ'לו ולתזמורת אופ' 56 ("קונצרטו משולש") מאת בטהובן

בנימין יוסופוב, מנצח ומלחין

בנימין יוסופוב נולד בדושנבי, טג'יקיסטן, למד פסנתר, ניצוח והלחנה בקונסרבטוריון צ'ייקובסקי במוסקבה, ואת תואר הדוקטור קיבל מאוניברסיטת בר-אילן. יוסופוב הקים את התזמורת הקאמרית "סולני ישראל", שעליה הוא מנצח ומשמש כמנהלה המוסיקלי. יוסופוב זכה בפרסים רבים בהם פרס קֽלוֹן, פרס שרובר, פרס ראש הממשלה, פרס לנדאו, פרסי אקו"ם ופרס אנגל.

ביצירתו הוא עושה שימוש במסורות מוסיקליות מזרחיות ומערביות, לרבות מקורות מוסיקליים מקהילות אתניות שונות. יצירותיו שרואות אור בהוצאת סיקורסקי המבורג, מנוגנות תדירות במקומות רבים בעולם ועם הגופים המבצעים נמנים הפילהרמוניות של ישראל, לונדון, מינכן, רדיו צרפת, בוגוטה, רדיו צפון גרמניה בהנובר, בלגרד, קופנהאגן, והתזמורות הסימפוניות של לוצרן, איסלנד ועוד.

 

מישה מאיסקי, צ'לן

נולד בלטביה, למד ברוסיה ולאחר שעלה לישראל התקבל בהתלהבות בכל מרכזי המוסיקה בעולם. מזה יותר משלושים שנה שלמאיסקי חוזה הקלטות בלעדי עם חברת דויטשה גרמופון. הוא הקליט יצירות סולניות עם הפילהרמוניות של וינה, ברלין וישראל, הסימפונית לונדון, תזמורת פריז, תזמורת אורפיאוס ועוד. השנה מאיסקי מציין את יום הולדתו השבעים במקומות שונים בעולם ובתורכיה הוא זכה בפרס על מפעל חיים. עוד יובל שיצוין השנה הוא חמישים שנות הופעה ביפן שבה ניגן ביותר מ-400 הופעות.

 

סשה מאיסקי, כנר

סשה מאיסקי נולד בשנת 1989 בבלגיה, והחל ללמוד נגינה בכינור כשהיה בן שלוש. עם מוריו הראשונים נמנו ליאוניד קרבל, לאון סורוגו'ן ואיגור אויסטרך. בן 12, למד בבי"ס פרסל בלונדון בהדרכת מאצ'יי רקובסקי ויבגני גראץ'. את לימודיו שם סיים בהצטיינות ובהמשך עבד בהדרכתו של בוריס קושניר. הופיע באולמות מרכזיים בעולם בהם ויגמור והמלכה אליזבת בלונדון, טונהאלה ציריך, מוזיקפראיין וינה, לצדם של מרתה ארגריך, ז'אנין ינסן ויורי בשמט.

 

לילי מאיסקי, פסנתרנית

נולדה בפריז ועברה לבריסל ושם בגיל ארבע החלה לנגן וללמוד בהדרכתם של ליל טיימפו, חגית קרבל, אילנה דווידס ואלן וייס. היא למדה בביה"ס פרסל בלונדון מוסיקה קאלסית וגם ג'אז. כסולנית הופיעה בין היתר תחת שרביטיהם של סלטקין, אלברכט, זנדרלינג ורייסקין. היא מקליטה עבור החברות דויטשה גרמופון ואי.אם.איי. לאחרונה הקליטה עם הכנר זוכה ה'גראמי' פיליפ קווינט.

 

הפתיחה לאופרה "העורב הלקחן" מאת גו'אקינו רוסיני

"העורב הלקחן" היא אחת מארבע אופרות שחיבר רוסיני בשנת 1817. "העורב הלקחן" הוא ללא ספק אופרה קומית אבל ברור שהיא גם תוצר של תקופה ושל נסיבות פוליטיות וככזאת יש בה לא מעט קטעים השואפים לטרגיות. גיבורת האופרה היא משרתת בחווה של משפחה אמידה, המחליטה להסתיר בחווה את אביה שערק מן השירות הצבאי. אביה ברח מן הצבא כי שם מחכה לו גזר דין מוות בעקבות ויכוח שניהל עם קצין. האב הנמלט נותן לבתו כף ומבקש שתמכור את הכף ובכסף שתקבל הוא יוכל להתקיים רחוק ממבקשי נפשו.

 

קונצ'רטו לצ'לו מס' 26 מאת בנימין יוסופוב

לקונצ'רטו ארבעה פרקים המנוגנים ברציפות. הוא מספר את סיפורו של אמן החי תוך סבל ומאבקים בעולמנו רווי הפחדים, בנסותו למצוא את הדרך לביטוי עצמי. בפרק הראשון האמן עתיר רגשנות, כוחות, תקוות, כוונות ורעיונות מוסיקליים ממלאים אותו. השגרה הורסת את חלומותיו המתוקים, את הנעימה התמימה והבלתי גמורה. ביטוי למאבק המתמיד מתפתח ומביא את האמן אל סף הייאוש נשמע היטב בקדנצה שבפרק. בפרק השלישי הגיבור, שבור ממאבקו, מנסה להתנהג לפי אמות המידה המצופות ממנו בחברה, לקבל עליו את חוקיה את אורחות חייה. בפרק הרביעי, אפילוג, נשמעים צלילים מענגים של יופי בודד, כמו חלום מרוחק שלאורו ולארכו האמן יתקדם במהלך חייו. את חלומו חולק האמן עם העולם.

קפריצ'יו איטלקי אופ' 45 מאת צ'ייקובסקי

בינואר 1880 צ'ייקובסקי ביטא את רצונו לחבר סוויטה איטלקית שמקורותיה הם נעימות עממיות. בתוך שבוע ימים היצירה הייתה כתובה, תחילה בנוסח לפסנתר ובחודש מאי לאחר ששב לרוסיה, הושלם גם הנוסח התזמורתי. מרשימותיו של צ'ייקובסקי עולה שהנעימות מקורן באנתולוגיות של מוסיקה עממית וכן במוסיקה שהוא שמע ברחובות איטליה. מבחינה מבנית, הקפריצ'יו האיטלקי הוא רצף קליל של שירים ומחולות מאיטליה – ספר מסע מוסיקלי. צ'ייקובסקי לא היה רק מתבונן סבלני, אלא גם מאזין חד אוזן ותמיד חריף וחד באבחנותיו. התיזמור עתיר דמיון, צבעוני ומאד מעורר. צ'ייקובסקי גילה במהירות שאפילו זכרונות עתירי עוצמה, כאלה שהיו לו מאיטליה נמוגים בסופו של דבר, אבל הסוויטה התזמורתית שלו היא מעין פורטרט של ארץ שממשיכה לחיות באולמי הקונצרטים מאז ועד בכלל.

 

קונצ'רטו לפסנתר, לכינור, לצ'לו ולתזמורת אופ' 56 ("קונצרטו משולש") מאת בטהובן

בקונצ'רטו ייחודי זה, מעבר להתמודדות שבין הסולנים לתזמורת, ישנו עימות בין הסולנים לבין עצמם. בטהובן הניח שמבנה מוסיקלי כה שאפתני, לא יוכל לעבוד, כאשר "הנושאים עצמם ימשכו את מלוא תשומת הלב". לכן, העדיף שהנושאים בקונצ'רטו המשולש יהיו ערוכים כתבניות קונבנציונאליות, המאפשרות לסולנים להפגין את אישיותם האינדיבידואלית. הפרק הראשון הוא מלכותי ומכובד באופיו. זהו פרק איטי קצר, שתפקידו במערך המבני של היצירה כולה מצטמצם בהובלה לקראת הפרק האחרון וככזה הוא גדול בממדיו היחסיים. הרעיון שבפתיחה השקטה בראשיתו של הפרק השני הוא במעין מזעור צורת הקונצ'רטו. כינורות שקטים המציגים נושא בן ארבע תיבות, ומיד אחריהם מופיע הצ'לו ומשורר את הנושא בליריות לאין שיעור, על רקע נגינה של כינורות מעומעמים. הכינור והצ'לו הסולנים חותמים את הפרק ומובילים אותו אל הפרק השלישי. פרק זה רונדו אלה- פולקה, מרמז כבר על שיוכו התרבותי לפולין והוא אכן כתוב בסגנון הפולונז, כאשר הצ'לו הסולן מסמן את הכיוון הריקודי של הפרק.

 

 

רחובות, בית העם

יום שני, 28 בינואר 2019 בשעה 20:00

 

ראשון לציון, היכל מאיר ניצן לתרבות

יום ראשון, 27 בינואר 2019 בשעה20:00

מוצאי שבת, 2 בפברואר 2019 בשעה 20:30

 

תל אביב, המשכן לאמנויות הבמה- בית האופרה ע"ש שלמה להט

יום שלישי, 29 בינואר 2019 בשעה 20:00

מחיר כרטיס: 149-215 ₪.  מחירי הכרטיסים נקבעים לפי המושבים באולם, הנחות לגמלאים, תלמידים, סטודנטים וקבוצות.