תגיות

,

פניני בארוק

גאורג פרידריך הנדל (1759-1685): הפתיחה לאופרה "רינלדו"

יוהאן סבסטיאן באך (1750-1685): האריה "רחם-נא, אלהי" מתוך "מתאוס פסיון"

קרל פיליפ עמנואל באך (1788-1714): קונצ'רטו לחליל ולתזמורת ברה מינור H.426

אנטוניו ויואלדי (1741-1678): האריה " רק בזכותך, אהובתי המתוקה" מתוך האופרה "אורלנדו המטורף"

גאורג פרידריך הנדל: קטע המעבר הכֵּלִי "הגעתה של מלכת שבא" מתוך האורטוריה "שלמה"

גאורג פרידריך הנדל: האריה "מעולם לֹא נתן צמח ענג צל כה מתוק" מתוך האופרה "סֶרְסֶה"

גאורג פרידריך הנדל: האריה "שלחיני להיאבק במפלצות ובסערות" מתוך האופרה "אורלנדו"

 

אריאל צוקרמן מנצח, חליל אלון הררי קונטרה-טנור אביעד שטיר צ'מבלו

 

אריאל צוקרמן, המנצח הראשי והמנהל המוזיקלי של הקאמרית הישראלית, למד ניצוח אצל יוֹרְמָה פָּנוּלָה באקדמיה המלכותית למוזיקה של סטוקהולם ואצל בּרוּנוֹ וַייל בבית הספר הגבוה למוזיקה במינכן. בשנים 2013-2004 כיהן כמנהל המוזיקלי והמנצח הראשי של התזמורת הקאמרית הגיאורגית רבת-המוניטין. צוקרמן הוא מן המנצחים המחוזרים ביותר של הדור הצעיר. בעבר הקרוב ניצח על הפילהרמונית של פּוֹזְנָן שבפולין, תזמורת היידן של בּוֹלצָנוֹ שבאיטליה, תזמורת האופרה של נוּרלנד שבשבדיה, הופיע בפסטיבל תֶלאוִי בגאורגיה, בפסטיבל מַרְוָאוּ בפורטוגל וביפן עם "התזמורת היפאנית החדשה" והפסנתרנית הגאורגית אֶלִיסוֹ וִירְסָלַדְזֶה. את קריירת הניצוח שלו החל כעוזרו של איוון פישר, מנצח תזמורת פסטיבל בודפשט. שיתוף הפעולה ביניהם הצמיח הופעות שזכו לשבחים רבים, וכך גם הקונצרטים שבהם ניצח על הסימפונית הגרמנית ברלין. צוקרמן החל את הקריירה המוזיקלית שלו כחלילן, ועל נגינתו הווירטואוזית זכה בפרסים בתחרויות בין-לאומיות. נגינת חליל למד אצל אורי שוהם, יוסי אַרנְהַיים, משה אֶפְּשְטַיין, פאול מַיסֶן ואַנְדְרַש אַדוֹרָן.

צילום: מיכאל פביה

אלון הררי השלים בהצטיינות תואר ראשון ושני בבית הספר למוזיקה בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל אביב, זכה ב"פרס התגלית הצעירה" בתחרות הִילְדֶה צָדֶק בווינה ובמלגות מן הקרנות אמריקה-ישראל, בוכמן-מהטה וקולטון. ב-2008 העפיל לשלב הגמר של "תחרויות האביב" בישראל וב-2010 עלה לגמר תחרויות הזמרה הבינלאומיות "פרנסיסקו וִינְיָס" בברצלונה ו"מוזיקה סַקְרָה" ברומא. בשנים 2007/8  היה חבר ב"מיתר אופרה סטודיו" של האופרה הישראלית.

צילום: יוסי צבקר

הוא מגלם תפקידים באופרה הישראלית, בבתי האופרה של דורטמונד ומינסטר בגרמניה, בפסטיבל הנדל בהאלה ובבתי האופרה הלאומיים של ליטא ושל פינלנד. בין היתר גילם תפקידים ביוליוס קיסר, אוֹטוֹנֶה ורינלדו של הנדל ואת התפקידים הראשיים באוֹרְפֵאוֹ ואֵאוּרִידִיצֶ'ה והמלך ארתור של פֶרְסֶל. עם הסימפונית ראשון לציון בניצוח אטינגר הופיע בפסטיבל האופרה במצדה, ועם אנסמבל הסולנים הקאמריים האירופיים בניצוח ניקול מאט השתתף בהקלטת אפולו ויקינתון של מוצרט בידי "בריליאנט קלאסיקס". בקונצרטים שר – בין היתר – עם הפילהרמונית של ורשה, התזמורת והמקהלה של רדיו קלן ואנסמבל בארוק-וֶרק בהמבורג.

 

אביעד שטיר החל את הקריירה המוזיקלית שלו כפסנתרן בחיפה, עיר הולדתו, ולאחר שירותו הצבאי למד מוזיקולוגיה וניצוח באקדמיה למוסיקה ע"ש רובין באוניברסיטת תל-אביב. בגיל 17 גילה את הצ'מבלו, ואת צעדיו הראשונים בנגינה בו עשה כמעט בלא הדרכה. בהמשך השתתף בסדנה למוזיקה עתיקה בירושלים והשתלם בכיתות אמן של נגני צ'מבלו נודעים, ובהם הבריטים ג'ון טוֹל וטְרֶבוֹר פינוק, הנורבגי שֶטִיל הָאוּגְסַנְד והדני לַרְס-אוּלְרִיק מוֹרְטֶנְסֶן. ב-1999 נסע ללמוד אצל הצ'מבלן הֶרְמָן סְטִינְדֶרס בקונסרבטוריון המלכותי בבריסל, שם זכה בתואר שני בהצטיינות. אחרי תום לימודיו, עבר להתגורר בלונדון והמשיך לעבוד כמלווה וכמדריך בקונסרבטוריון המלכותי בבריסל. ב-2006 שב לישראל.

 

אביעד שטיר מנגן בקביעות כסולן וכנגן קונטינואו בקונצרטים ברחבי אירופה. זה 15 שנה הוא מופיע עם "התזמורת החדשה" ו"כוֹרוּס מוזיקוּס" של קלן בניצוח כריסטוף שְפֵּרִינְג. כמו כן הופיע תחת שרביטיהם של בַּרְתוֹלְד וסִיחִיסְוַלְד קְאוּקֶן, רינלדו אלֶסַּנְדְרִינִי, אַנְדְרוּ פָּרוֹט ואֶרִיק ואן נֶוְל. אביעד שטיר מתמחה ברפרטואר הבארוק המאוחר, בהדרכת זמרים ובליווי מוזיקה קולית.

 

 

גאורג פרידריך הנדל הפתיחה לאופרה "רינלדו"………………………………………………………כ-7 דקות

לרגו /אלגרו / אדג'ו/ אלגרו

"רינלדו" היא האופרה הראשונה שהעלה הנדל בלונדון, ב-1711. ההצלחה הייתה כה גורפת, ששם המהגר הגרמני הצעיר לוּוָה בכינוי "אורפיאוס החדש". העלילה נטועה באפוס "ירושלים המשוחררת" של איטלקי מהמאה ה-16, טוֹרְקוָטוֹ טָסּוֹ: הצלבנים צרים על ירושלים המוסלמית במאה ה-11. בתו של מצביא הצלבנים מתאהבת בלוחם רינלדו, בן ארצה, אך, אללי, גם יפהפייה סורית שבנצורים מתאהבת בו. סוף הסבך הרומנטי להיפתר והַנְּצוּרים הופכים לנוֹצְרִים. בדמיון נראה באוברטורה את הכל: בלַרְגוֹ הדרמטי את מתח הצרים והנצורים, באַלֶגְרוֹ הפוגאלי את הקרב, באדג'ו שבפי האבוב את העדנה והאהבה, ובאלגרו את הסוף השמח.

יוהאן סבסטיאן באך האריה "רחם-נא, אלוהיי" מתוך האורטוריה "מתאוס פסיון"………………………כ-8 דקות

יצירתו המונומנטלית של באך מציגה את תיאורי מַתֵי השליח, ובהם תלמודו של ישו, ההתרחשויות לקראת צליבתו ואחריהן ואת ייסוריו. הדרמה המוסיקלית נעה בין שירת יחיד בליווי מינימלי, דרך דואטים מלוּוים ועד לקונטרפונקט מתוחכם של התזמורות, המקהלות והסולנים. נקודות המבט נעות מן הסיפור אל פרקי פרשנות תיאולוגית ואמפתיה של המאמין. האריה שלנו מופיעה באמצע היצירה, כשכבר ברור שישוע עומד להיצלב.

Aria: Erbarme dich, Mein Gott, um meiner Zähren willen!
Schaue hier, Herz und Auge weint vor dir bitterlich.
אריה: רַחֵם-נָא, אֱלֹהַי, בְּשֶׁל דִּמְעוֹתַי!

הַבֵּט-נָא עָלַי, לִבִּי וְעֵינַי בּוֹכִים לְפָנֶיךָ מָרָה.

קרל פיליפ עמנואל באך קונצ'רטו לחליל ולתזמורת ברה מינור H.426…………………………..כ-21 דקות

אלגרו / און פוקו אנדנטה / אלגרו די מולטו

מארבעת בני באך שהיו למלחינים, שניים נחשבים "יורשיו האמתיים": יוהאן כריסטיאן וקרל-פיליפ עמנואל. מניחים שק.פ.ע באך יצר את הקונצ'רטו הזה לחליל מקונצ'רטו קודם, לצ'מבלו. אלגרו דרמטי פותח ומְפַנֶּה מקומו לאנדנטה עורג. מחשמל במיוחד הוא אלגרו הסיום. מן החלילן נדרשת גמישות: דילוג בתוך פסקה קצרה במורד שתי אוקטבות וחצי ואז נסיקה תלולה אל על. פרק זה עולה בווירטואוזיותו אף על הקונצ'רטי הסוערים של פאפא באך. ניתן לראות בו גשר בין הקונצ'רטי לכינור של איטלקים כוויואלדי וקורֶלי לסער והפרץ של היידן.

אנטוניו ויואלדי (1741-1678): האריה "רק בזכותך, אהובתי המתוקה" מן האופרה "אורלנדו המטורף"…..כ-9 דקות

אם השם אַריוֹסְטוֹ מוּכָּר פחות מהומרוס, וירגיליוס ודנטה, חבל מאוד. לאפוס של לוּדוֹבִיקוֹ אַריוֹסְטוֹ "אורלנדו המטורף" ( (1516הייתה השפעה על אין ספור כותבים, ובהם שייקספיר, סֶרְבַנְטֶס, קַלְוִינוֹ ובּוֹרְחֶס. באמצעים ריאליסטיים-פנטסטיים-הומוריסטיים, מוצגת אהבתו של האביר אורלנדו לנסיכה אנג'ליקה, שהתאהבותה באביר סָרָצֵנִי (מוסלמי) מטריפה את דעתו. ועוד אהבה יש, בין הנוצרייה בְּרַדָמַנְטֶה לסָרָצֵנִי רוּגֶ'רוֹ. מאופרת ויואלדי "אורלנדו פֿוריוזו" המבוססת על אפוס אַריוֹסְטוֹ, הנה האריה של רוּגֶ'רוֹ Sol per te mio dolce amore :

Aria: Sol per te mio dolce amore  questo core avrà pace avrà conforto.

Le tue vaghe luci belle son le stelle, onde amor m'addita il porto.

אריה: רַק בִּזְכוּתֵךְ, אֲהוּבָתִי הַמְּתוּקָה, יִזְכֶּה לִבִּי לַשַּׁלְוָה, לִמְנוּחָה!

עֵינַיִךְ הַיָּפוֹת כְּכוֹכָבִים, יִקְּחוּ סְפִינַת אַהֲבָתִי לִנָמַל בִּטְחָה.

גאורג פרידריך הנדל: הסינפוניה "הגעתה של מלכת שבא" מתוך האורטוריה "שלמה"……כ-4 דקות

חזינו במצור על ירושלים, ועכשיו נבוא ירושליימה ממש, לחזות בחכם מכל אדם. 37 הוא פער השנים בין האופרה האיטלקית הראשונה של הנדל בלונדון לבין האורטוריה האנגלית "שלמה" של הנדל "המלחין האנגלי". תוכן האורטוריה לוּקָט ממלכים א', דברי הימים ו"קדמוניות היהודים" של יוסף בן מתתיהו. כבר למחרת הבכורה, באביב 1749, פשטה השמועה איזו אורטוריה נאה הוצגה אמש בקובנט גרדן, ואת הסינפוניה הפותחת את מערכה ג', שבה מלכת שבא נכנסת לתמונה, זכתה לשבחים מכופלים. חושבים שהמנצח סר תומס בִּיצֶ'ם הוא שהעניק לסינפוניה את השם "הגעתה של מלכת שבא" והיא מנוגנת תדיר בקונצרטים. מגיבת יו-טיוב כתבה: "לו הייתי עשירה, הייתי שוכרת לי תזמורת שתנגן 'את זה' בכל פעם שאני באה למקום כלשהו".

גאורג פרידריך הנדל :"מעולם לא היה צלו של צמח" רצ'יטטיב ואריה מתוך האופרה "סֶרְסֶה"………….כ-10 דקות

"סֶרְסֶה" של הנדל נולדה פעמיים. ב-1738 נערכה בכורת האופרה בתיאטרון המלכותי הֵיימַרְקֶט בלונדון, והקהל לא עיכל את מוזרויותיה: ערבוב רמי-מעמד עם פשוטי-עם, טרגיוּת נושקת לגיחוך, אריות "קצרות מדי"… כישלון חרוץ. רק כעבור 186 שנים, ב-1924 זכתה האופרה לתחייה בגטינגן שבגרמניה, ואז, כמעין פיצוי על שנות ההיעדרות, הועלתה כ-90 פעמים בשנתיים. היום, אולי בזכות הסממנים שנראו בזמנם כפגמים, היא בין האופרות הפופולריות ביותר של הנדל. את האריה שבאה מיד אחרי האוברטורה ניתן לצרף ל"מוזרויות" שגרמו לקהל הלונדוני עקימת אף: סֶרְסֶה (אחשוורוש?) פותח פיו ושר שיר אהבה…לעץ.

Recitativo: Frondi tenere e belle del mio platano amato,
Per voi risplenda il fato.Tuoni, lampi, e procelle
Non v'oltraggino mai la cara pace,

Né giunga a profanarvi austro rapace.

Aria: Ombra mai fu di vegetabile,
Cara ed amabile,soave più.

רצ'יטטיב: הוֹי, עָלִים רַכִּים וּצְעִירִים

שֶׁל עֵץ דֹּלֶב, מַחְמָד לְבָבִי, יִהְיוּ יְמֵיכֶם זוֹהֲרִים.

אַל בָּרָק, אַל יָמִים סוֹעֲרִים

יִפְרְעוּ לְעוֹלָם שַׁלְוַתְכֶם,

אַל יַכּוּ רוּחוֹת זַעַף בָּכֶם.

אריה: מֵעוֹלָם לֹא נָתַן צֶמַח עֲנֹג

צֵל כֹּה מָתוֹק כְּמוֹ הָאִילָן שֶׁכָּאן.

גאורג פרידריך הנדל: האריה "שלחיני להיאבק במפלצות ובסערות" מתוך האופרה "אורלנדו"………………כ-4 דקות

 

מנינו לעיל קומץ מן המושפעים הספרותיים של "אורלנדו פֿוריוזו". גם רשימת המלחינים שנזקקו לאפוס ארוכה: ויואלדי, קצ'יני, לולי, ראמו, האסה. הנדל לבדו שאב ממנו שלוש אופרות: "אַרִיוֹדַנְטֶה", "אַלְצִ'ינָה" ו"אורלנדו". את העלילה שרטטנו קלות. כאן, אחרי רצ'יטטיב שבו האוהב הלוהב מבטיח לאנג'ליקה שהיא האחת, הוא אומר:

Aria: Fammi combattere mostri e tifei,

Nuovi trofei se vuoi dal mio valor.

Muraglie abbattere, disfare incanti,

Se vuoi ch’io vanti darti prove d’amor.

אריה: שִׁלְחִינִי אֱלֵי קְרָב בְּמִפְלָצוֹת, בִּסְעָרוֹת,

אִם נִדְרָשׁוֹת לָךְ הוֹכָחוֹת לִגְבוּרָתִי.

בִּצּוּרֵי חוֹמוֹת אַבְקִיעַ, לְחָשִׁים רָעִים אַפְקִיעַ,

אִם תִּרְצִי אוֹתוֹת, מוֹפְתִים, בָּם תּוּכַח אַהֲבָתִי.

 

הקונצרט יתקיים בתאריך 8.7 יתקיים ביום ד במוזיאון ת"א לאמנות , אולם רקנאטי בשעה 19:00 .

לרכישת כרטיסים:www.ico.co.il  | טלפון: 03-5188845 שלוחה 1
www.bravo.org.il  | טלפון: 3221*