תגיות

,

קונצרט הגאלה של חממת המנצחים

התזמורת הקאמרית הישראלית בחרה – ממועמדים רבים – חמישה צעירים ל"חממת מנצחים".

כל החמישה ינצחו היום על התזמורת הקאמרית,

אך רק אחד/אחת יזכה/תזכה בתפקיד העוזר/ת למאסטרו אריאל צוקרמן,

המנהל המוזיקלי של התזמורת והמנצח שלה. בסיום הקונצרט יוכרז הזוכה בתפקיד.

שידור – 17.9.20

לינק לצפייה בקונצרט https://youtu.be/Q33wiBM10Dc

יוזף היידן (1809-1732) סימפוניה מס' 44 (סימפוניית "האבל") במי מינור….כ-'25

אלגרו קון בריו / מינואט וטריו: אלגרטו / אדג'ו / פינאלה: פרסטו

עשירית בלבד מסימפוניות היידן מינוריות, ושתיים מהן נשמע היום. משותפות להן עוד שתי תכונות: שתיהן הומו-טונאליות – דהיינו כל פרקיהן מתחילים באותה הסולם – ושתיהן "נחשבות": עורך בתחנת רדיו לונדונית(Classic FM)  ישב ודירג את כל 104 הסימפוניות לפי מידת "מבריקותן", ובמדרג שלו העפילה סימפוניה מס' 44 למקום השני ומס' 49 למקום הראשון (!) לרבות מסימפוניות היידן יש כינויים: "הפרידה", "הדוב", "התרנגולת", "לה פסיונה", כינויים שהיידן לא בחר, אלא בעיקר מו"לים. ואילו כאן היידן הוא שהגה את התווית "אֶבֶל", ואף ציווה כי פרק ג', האדג'ו, ינוגן בהלווייתו. הצוואה קוימה חלקית: בהלוויית היידן בווינה נוגן הרקוויאם של תלמידו-חברו מוצרט, אך בברלין, זמן קצר אחר כך, אכן נוגן האדג'ו, וכשיתנגן באוזנינו היום נתרשם מתוגתו ומכוחו. פרק א', אלגרו, הוא מופת לסגנון "הסער והפרץ" ההיידני: ניגודי דינמיקה, שמיניות-תווים אצות, ולקראת סיום –קונטרפונקט של חיקויים וכרומטיוּת. קונטרפונקט נמצא גם פרק ב', מינואט, וכן קנון בין כלי קשת גבוהי-צליל לנמוכי-צליל. הטריו המז'ורי שבמינואט הוא אקדמה נאותה לאדג'ו הנוגה. והפינאלה, "סוער" "פורץ" ומבריק.

 

ניתאי ראך מנצח על פרקים א' וב' ומיכל אורן על פרקים ג' וד'

 

יוזף היידן סימפוניה מס' 49 (לָה פַסְיוֹנֶה) בפה מינור……………………………….כ-'26

אדג'ו / אלגרו די מולטו / מינואט וטריו / פינאלה: פרסטו

כמו "האבל", כך גם "לָה פַסְיוֹנֶה", מינורית עם נימות טרגיות. האם הטראגיות נגזרת מן הייסורים שחווה היידן לאחר שנשרף ביתו ב-1768? והכינוי "לה פַּסְיוֹנֶה" על שום מה? סברה א': הסדר אדג'ו-אלגרו-מינואט-פרסטו הוא כסדר פרקי סונטות כנסייתית, ולכן "פסיון". וסברה ב': ב-1790, כשעמדו להעלות את היצירה בעיר שְוֶרין והמארגנים ידעו שעד לא מזמן היה אסור להשמיע מוזיקה חילונית, ביקשו להעניק לה נופך דתי, ועל כן "פסיון". את פרק א' עתיר הסינקופות חונכים הכינורות בפיאנו אטי בלוויית תרועות מתמשכות וחד גוניות של כלי הנשיפה. כל זה מתגבר והולך כתהלוכת אֶבֶל מתקרבת. נושא שֵנִי מוצג בפורטה וחוזר בפיאנו, נמוג ומתחדש בפורטיסימו. פרק ב', מהיר ונמרץ, מתחיל בשלושה דילוגי מנעד אדירים בכינורות מלוּוים בהתרוצצות סטקאטו בבסים. ככל הפרקים גם פרק ג' בפה מינור. רק הטריו שלו, מחול "לֶנְדְלֶר" טירולי, בפה מז'ור אופטימי. פרק ד' הקצר רווי ניגודים הרמוניים-ריתמיים חדים והוא אץ קדימה כפרק השני, אולי אף מהיר ממנו, סוחף ושוצף.

 

אֹרן גרוס טהלר מנצח על פרקים א' וב' ורֹתם ניר על פרקים ג' וד'

 

סוּלחַן צִינְצַדְזֶה (1991-1925)

שתי מיניאטורות (מתוך שמונה) לרביעיית כלי קשת בעיבוד לתזמורת כלי קשת…כ-4 דקות

אלגרטו / ויווֹ

שמונה המיניאטורות של המלחין הגאורגי סולחן צינצדזה מציגות – כגלויות נוף מנוגנות – נופי פרא, הווי של יוגבים ורועים ומחולות קרב. המיניאטורות הן למעשה עיבודם של שירים גאורגיים עממיים לרביעיית כלי קשת, שעשה צינצדזה בשלבים שונים בחייו. זוהי מלאכת מחשבת, המעניקה לפוליפוניה הווקאלית הגאורגית המתוחכמת ולליווי הכֵּלִי הטיפוסי תרגום לשפת כינורות-ויולה-צ'לו. לימים עיבד צינצדזה את המיניאטורות לתזמורת כלי קשת והוסיף גם קונטרבס. היום נשמיע שתי מיניאטורות מן השמונה שבאוסף המקורי. הראשונה היא שיר הקרוי בגאורגית סִימְעֶ'רָה והוא מסומן Allegretto, והשנייה היא נעימת מחול הקרויה סָצֶקְוָאוֹ והמפעם שלה Vivo.

 

מנצח עֹמר עין צבי

 

ניתאי ראך, פסנתרן, אקורדיוניסט ומנצח יליד 1996, ניצח על התזמורת הסימפונית  של בית הספר בוכמן-מהטה, התזמורת הסימפונית חיפה, תזמורת צה"ל, אנסמבל סולני תל-אביב, תזמורת האקורדיונים של באר-שבע ותזמורת כלי הנשיפה העירונית באר-שבע ע"ש ניסים אלשיך. מ-2018 ניתאי מרבה לנצח על תזמורת "ביג בַּנְדָה" התל- אביבית. ניתאי זכה במלגת קרן סַרְנִי לפסנתר מטעם קונסרבטוריון באר-שבע, עיר הולדתו, ובמלגות הצטיינות מן האקדמיה למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת בתל אביב. כיום הוא לומד במגמה לניצוח תזמורות באוניברסיטת תל-אביב, בכיתתו של מר יִי אָן שוּ. בשירותו הצבאי – במסגרת תזמורת צה"ל – ניגן בקונצרטים בארץ, בארצות-הברית וברוסיה. כנגן אקורדיון הופיע בפסטיבל אבו גוש ובפסטיבל נהלל.

 

מיכל אורן, תל אביבית ילידת 1997, ניצחה על התזמורת הסימפונית של בית הספר למוזיקה בוכמן-מהטה, על תזמורת "קלאסיקה" ברחובות, התזמורת הקאמרית הישראלית, התזמורת הסימפונית חיפה, אנסמבל סולני תל אביב, תזמורת בני הקיבוצים, הסינפונייטה של ברלין והתזמורת הסימפונית של פָּזָרְדְזִ'יק שבבולגריה. בעונה 2018/9 הייתה אסיסטנטית למנצח גיא פדר בתזמורת בית הספר לאמנויות תלמה ילין, ולא מכבר נתמנתה למנצחת ולמנהלת המוזיקלית של מקהלת החלילים הישראלית. מיכל מנגנת בקלרינט משנת 2007. היא החלה ללמוד ניצוח ב-2014, והשנה זכתה בתחרות הניצוח של בית הספר למוזיקה בוכמן-מהטה, שם היא לומדת לקראת תואר במחלקת הניצוח אצל מר יִי אָן שוּ ותואר בנגינת קלרינט אצל מר יבגני יהודין. בכל שנות לימודיה זכתה במלגות קרן התרבות אמריקה-ישראל ובמלגות הצטיינות.

 

אורן גרוס-טהלר, יליד 1997, ינצח בקיץ הבא על הסימפונית של בוסטון בפסטיבל טַנְגְלְווּד. עד כה ניצח על הפילהרמונית של רֶגְנְסְבּוּרְג, תזמורת פסטיבל לוּצֶרְן, תזמורת פסטיבל אַסְפֶּן, הסימפונית הישראלית ראשון לציון, סימפונט רעננה, הסינפונייטה הישראלית באר-שבע והסימפונית חיפה. אורן למד בילדותו סקסופון אצל גן לב בקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה, ובגיל חמש-עשרה החל ללמוד ניצוח אצל ג׳ורג׳ פֶּהְלִיבָנִיאָן בספרד ובצרפת. אצל נֹעם שריף למד שנים רבות, ואף ניצח על ביצוע הבכורה של יצירתו האחרונה ״לני״ לזכר לאונרד ברנשטיין. עוד למד באקדמיה האמריקנית לניצוח באַסְפֶּן ובבית הספר בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל אביב. מאסטרו ברנרד הייטינק בחר בו, כתלמידו הצעיר ביותר, להשתלם אצלו בניצוח בפסטיבל לוצרן ועם תזמורת הקונצרטחבאו. הוא זכה במקום הראשון בתחרות הקונסרבטוריון הישראלי, במלגות קרן התרבות אמריקה-ישראל, במלגות התיכון לאומנויות תלמה ילין ו״קרן פּוֹלוֹנְסְקִי״.

 

רֹתם ניר, יליד 1998, זכה ביולי 2018 בתחרות הניצוח ״שרביט הזהב״. בעקבותיה ניצח על קונצרט מנויים של התזמורת הסימפונית חיפה והוזמן לנצח בסדרה ״קלאסי בשישי״. עוד ניצח על הקאמרית הישראלית והקאמרטה הישראלית ירושלים. רֹתם היה אסיסטנט למאסטרו אילן וולקוב בפרויקטים של הסימפונית BBC, הפילהרמונית המלכותית ואנסמבל המאה  ה-21. הוא למד בקונסרבטוריון נס ציונה, עיר הולדתו, בתיכון לאמנויות תלמה ילין ובתכנית דייוויד גולדמן למצטיינים. בצה״ל שירת במעמד מוזיקאי מצטיין כמעבד רביעיות כלי קשת. כיום הוא סטודנט בבית הספר למוזיקה בוכמן-מהטה בתל אביב. הוא לומד בסון אצל מר דניאל מזעקי וניצוח אצל מר יואב תלמי. כמנצח השתתף בכיתות אמן של המאסטרי איבן פישר ואוֹסְמוֹ וֶנְסְקֶה. מ-2014 הוא מלגאי מצטיין של קרן התרבות אמריקה-ישראל וזכה במלגות קרן רונן ואלי ליאון.

 

עומר עין צבי, יליד 2005, משתתף מ-2017 בכיתת הניצוח של פרופ' גיא פורת במרכז המוסיקה רעננה, עיר הולדתו. הוא חבר בתזמורת הסימפונית הצעירה רעננה ובתזמורת בפילהרמונית הישראלית הצעירה ומשתתף בתוכנית גולדמן למוזיקה קאמרית ובפיילוט לנגנים מצטיינים ומחוננים של משרד החינוך. הוא לומד נגינת כינור וויולה אצל הגב' מרינה זיסקינד ופסנתר אצל הגב' אינה רובין. כמו כן השתתף בכיתות אמן של הכנרים אירנה סְבֶטְלוֹבָה ומתן דגן והמנצחים בנג'מין זַנְדֶר ומִיגֶל הארת-בֶּדוֹיָה. עומר מרבה לנצח על התזמורת הסימפונית הצעירה רעננה, בה הוא חבר, בין היתר על יצירות של בטהובן, רוסיני, פרוקופייב, דבוז'ק, אלגר וסן סנס. בקיץ הזה הקים עם ידידו נאור צדיקריו במרכז המוסיקה רעננה את "בְּרִילַנְטֶה", אנסמבל נגנים צעירים הפועל באופן דמוקרטי ובלא הדרכה.

 

*אנו מודים לקרן עזבונות על התמיכה בפרויקט .