אביבה בראודה – צלם צילום של אלן צפלסקי

מוזיקה חובקת עולם – כשקלאסי ואתני נפגשים​
מפגש האזנה והדגמות של חיבורים מוזיקליים בין הקלאסי לאתני 
עם המוזיקאית אביבה בראודה

יום ג' 13.07.21  בשעה  19:30  (פתיחת דלתות 19:00)

הסלון בדיזנגוף סנטר (מעל קפה גרג)
המחיר 50 ₪. ברכישה מראש 40 ₪. בטל. 054-490-5733 

האם המארש התורכי של מוצרט היה באמת תורכי? המוזיקאית אביבה בראודה המעבירה מפגשים ב"הבנת הנשמע" אומרת שהמקצב המיוחד של היצירה האהובה הוא לא ממש תורכי ושאין ביצירה שום דבר באמת תורכי. עם זאת, ישנם חיבורים נפלאים בין הקלאסי למוזיקה האתנית, שהיא תציג במפגש ייחודי זה, המתאים לדבריה לכולם. ואין בו צורך בשום הבנה מוזיקלית מוקדמת.



כשמדברים על חיבור בין תרבויות מוזיקליות, השאלה המרכזית שעולה היא כיצד יוצרים החיבורים מוצלחים. מאוד קל "להרוס" – לחבר תוך כדי רמיסה, לגרום למשמעות התרבותית "ללכת לאיבוד" בתוך החיבור. לדבריה, החיבורים המעניינים והטובים ביותר הם אלו העשויים שכבות שכבות. "בדומה לעוגת שכבות שבה לכל שכבה יש את הטעם והמרקם שלה ובפה הם מתמזגים בהרמוניה, כך יוצרים מוכשרים הניחו שכבה מוזיקלית על גבי שכבה לאותן היצירות מיוחדות שייחשפו במפגש".

האם באמת ניתן ליצור חיבור בין מוזיקה דרום אמריקאית לבין יצירה מוכרת מאוד של בטהובן? איך זה ישפיע על החיבור? האם לא נפגע קשות ביצירה של באך אם נעמיד בתוכה אלמנטים שיבטיים עממים אתניים? איך נרגיש כשניקח יצירה שנכתבה באיטליה לפני כמה מאות שנים, מוכרת ואהובה, ושנחבר לה מקצבים עממים של רקיעות רגליים? במפגש נכיר יצירות אתניות ממקומות שונים בעולם, נבין את הגורמים העיקריים שמהם הן בנויות, ואז נקשיב ליצירות קלאסיות מוכרות ואהובות ונראה כיצד אפשר ליצור חיבור בין הקלאסי לאתני מבלי שהאחד פוגע בשני. בין השאר נבקר באפריקה, גרמניה, אוסטריה, מצרים, דרום אמריקה, אנגליה, ארה"ב, סקוטלנד, ועוד.

אביבה בראודה שרה עוד לפני שהתחילה לדבר, היא בעלת תואר שני במוזיקה וחינוך עם התמחות בניצוח מקהלות וחסרה לה רק התזה לסיום תואר שני נוסף במוזיקולוגיה. בראודה, בעלת " VIVACE – בית ספר למוזיקה", העלתה הפקות של כרמן ושל מחזות זמר אחרים עם מקהלות ילדים, נוער ומבוגרים במסגרות שונות. במקביל לקריירה ארוכה בהוראה, הוראת פיתוח קול ובניצוח מקהלות, פתחה משרד הפקות יצירתיות בשם Vivent.
תקופת הקורונה עוררה שוב בראודה את הגעגוע למפגש האנושי עם הקהל והיא יוצאת בסדרה של מפגשי "הבנת הנשמע" העוסקים בקשרים שבין מוזיקה לטקסט ולנושאים נוספים.