הסופר אילן שיינפלד – הזוכה במקום הראשון

בפרס עיריית חולון לספרות יפה ע"ש דר' חיים קוגל

במקום השני זוכה שמי זרחין ובמקום השלישי – יוסף כהן אלרן

טקס הענקת הפרס ייערך ב- 2.7.13, במדיטק חולון

ביום ג', 2.7.13,  בשעה 20:00 יוענק במדיטק חולון פרס עיריית חולון לספרות יפה ע"ש דר' חיים קוגל, ראש העיר הראשון של חולון. הפרס יוחד השנה ליוצרים מתחום הפרוזה, והוא יוענק לסופרים אילן שיינפלד, שמי זרחין ויוסף כהן אלרן.

הפרס מוענק אחת לשנתיים ליוצרים מתחום הפרוזה והשירה ושוויו מחצית פרס ישראל.

לתחרות, שנערכת ע"י עיריית חולון בשיתוף אגודת הסופרים העברים במדינת ישראל, הוגשו 79 ספרים.  צוות השופטים, שכלל את בלפור חקק (יו"ר), ד"ר אורה עשהאל ושושנה ויג, החליט פה אחד על הענקת הפרס הראשון לסופר אילן שיינפלד על ספרו "כשהמתים חזרו" בהוצאת "כנרת זמורה ביתן". יצויין, כי גם בשנת 1988 הוענק לשיינפלד, בעל תואר שני בספרות עברית,  'פרס קוגל'  על ספר שיריו "טורים לרע בפרידה".

בשל רמתם הגבוהה של הספרים שהוגשו לתחרות, החליטה ועדת השופטים להעניק פרסים נוספים: הפרס השני יוענק לבמאי הקולנוע שמי זרחין  על ספרו הראשון "עד שיום אחד" בהוצאת "כתר" והפרס השלישי יוענק לסופר יוסף כהן אלרן על ספרו "והמלאכים שותקים" בהוצאת "צבעונים" .

"ספרו של אילן שיינפלד "כשהמתים חזרו" הינו ספר אמיץ", כתבו השופטים בנימוקיהם, "שמתחבר אל המורשת התרבותית היהודית שנוצרה בגלות. הוא מנסה להתחבר אליה מזווית בלתי צפויה. בים הספרים המתפרסמים בספרות העברית החילונית הפוסט מודרנית הצטמצם הז'אנר היהודי שבו מתכתב הסופר עם העולם היהודי שהתקיים בין מלחמות העולם ונעלם לאחר מלחמת העולם השנייה, לאחר חורבן הקהילות היהודיות. בסאגה היסטורית, המבוססת על סיפור משפחתי סמי-דמיוני, ברא הסופר רומן רחב היקף כדוגמת הרומנים הקלאסיים שחלפו מן העולם. בשעה שהספרות העברית החדשה סוגדת לפעמים לתרבות הקלילה, מהדירה ומאדירה ספרים  שיש בהם התייחסות להוויה הישראלית העכשווית ללא התעמקות בעברו של העם, בוחר הסופר אילן שיינפלד להתעמק בסוגיות מהותיות שקשורות לאמונתו. שיינפלד, שהתחנך חינוך דתי אורתודוכסי בילדותו ובנעוריו, שב באמצעות הרומן אל מחוזות הקשורים לשורשיו הרוחניים".

השופטים משבחים את כתיבתו  של אילן שיינפלד ומגדירים אותה כ"כתיבה מגוונת: הוא משלב בין סוגות שונות. יש ברומן לא פעם סיפורים פיקרסקיים (סיפורי מסע), סאגה- משפחה וסיפור פסיכולוגי. מורכבותו של הספר כחלק  מטרילוגיה מציבה את הסופר אילן שיינפלד בין כותבי הפרוזה הטובים שצמחו כאן בשנים האחרונות."

"מצאנו את הספר כתוב לפעמים בשפה עגנונית, מצאנו אותו סופר הכותב יהודית. ומה שחשוב: זהו סופר הנוקט עמדה ספרותית ולשונית ברורה. "כשהמתים חזרו"  מתייחס למציאות הישראלית כיום  תוך הרחקה אל מאה אחרת, אל זמנים אחרים, ובחינתם ולאור פרשה היסטורית יהודית. אלו מעלותיו של הרומן "כשהמתים חזרו", חתמו השופטים את נימוקיהם.

"עד שיום אחד" של שמי זרחין מפתיע את הקורא והמבקר", כתבו השופטים בנימוקיהם. "הרומן רחב יריעה. עלילתו וגיבוריו כובשים את הלב ונחרתים בזיכרון. הקריאה זורמת, והרומן מציג חיים תוססים. מקום העלילה המרכזי הוא טבריה, בראשית ימי המדינה. העיר מתוארת כעולם סמוי וגיבוריה הם העולים החדשים הלומדים לחיות ולאהוב את מקומם וזה את זה".

"כוחו של הסופר מתבטא ביכולת ההמחשה שמעניק שמי זרחין למילים. הקריאה פונה לחושים. באמצעות יכולת הדימוי, הנובעת מחוש הראייה  שהוא החוש הדומיננטי". זרחין הוא יוצר המחבר תמונות הנובעות מהאבסטרקט המילולי.  וזה בניגוד לקיים בקולנוע".

"באמצעות ההומור משכך שמי זרחין  את הטרגיות האנושית ומביא לכך שלגיבורים ניתן לשאת את הנורא מכל  ושהספר נקרא ברוח טובה ואינו יוצר תחושה של השתפכות רגשית שאינה במקומה, אלא מציג את החיים כמזיגה של הנאות וייסורים, חיים שיש בהם קסם אפוף מסתורין", חתמו השופטים את נימוקיהם.

"הסופר יוסף כהן אלרן טָווה מלאכת אֳמן את הדרמה של הפּרעות בבגדאד בתש"א – 1941", כתבו השופטים בנימוקיהם. "ספר זה של יוסף כהן אלרן מצטרף לספריו האחרים שבהם הוא טווה במארג מדויק את הסיפור היהודי ואת המציאות הישראלית. כתיבתו קולחת ומרתקת, וגם רגעי האימה והכאב מובאים תוך אירוניה דקה והומור מר. הכתיבה עדינה ויש בה פּערים שלא נאמרים, ואלה מאפשרים לקורא להפיק מְסרים סמויים, אף שאינם מפורשים בגלוי. הרומן מביא את האורות והצללים בחיי היהודים בעת השֵבר הגדול, והוא משַקף בפרספקטיבה מאוחרת את העולם שהיה ואיננו, את מה שפָּרח במשך מאות בשנים בארץ בבל, ונגדע עקב הפרעות הקשות בשנת 1941. ספרו של יוסף כהן אלרן מלמד על שליטה מרשימה בעברית, במקורותיה ובהדהוד אֶרמזיהָ, ובו זמנית שליטה כסוֹפר בטְוויית העלילה של הרומן. סיפורו של הילד עזרא החוזר לעברו מובא בעברית מהלכת קסם ומרַגשת, והוא מצטרף למדף הספרים המצומצם עד כּה של הגורל היהודי בארצות האיסלאם.  אלה מעלותיו של הספר "והמלאכים שותקים", חתמו השופטים את נימוקיהם.

צילום אייל לנדסמן

צילום אייל לנדסמן

הטקס החגיגי ייערך, כאמור, במדיטק חולון במעמד ראש עיריית חולון, מוטי ששון, ובהשתתפות הרצל חקק, יו"ר אגודת הסופרים העברים, חברי ועדת השופטים,  שלושת הזוכים ואורחים רבים.